Dachser börjar köra eldrivet i Köpenhamn

Logistikjätten Dachsers danska verksamhet har nu fått sin första ellastbil till Köpenhamn och lanserar företagets koncept Emission-Free Delivery i den danska huvudstaden. Satsningen syftar till att minska de lokala koldioxid-utsläppen.

Dachser Denmarks första ellastbil har levererats till filialen för vägtransport i Hvidovre, strax utanför Köpenhamn, och nu kan logistikjätten börja med utsläppsfria leveranser i centrala delen av Köpenhamn. Filialen har utrustats med en laddningsstation på 120 kW som kan lasta ett lastbilsbatteri till 80 procent på 45 minuter. Från anläggningen kan lastbilen leverera försändelser till kunder i Köpenhamn K, Sydhavn, Christianshavn och Refshaleøen.

Peter Hut, vd för Dachser Denmarks European Logistics filial i Hidovre:

– Vi är mycket glada över att vi nu kan börja köra vår första ellastbil i Danmark. För oss har det varit väldigt viktigt att lastbilen har all nödvändig utrustning som är betydelsefull för att kunna genomföra leveranser till våra utvalda områden. För oss är detta ett betydande steg i rätt riktning mot omställningen till grönare energi och mer hållbara drivsystem – en utveckling som just nu pågår i många branscher.

Lastbilen är av modell FUSO eCanter och har, då den är nästan helt tyst, utformats med hänsyn till de många cyklisterna i Köpenhamn. En cyklistkamera och sensorer ger föraren 360 graders överblick runt fordonet. Den har också en varningslampa för att göra bilen synligare för oskyddade trafikanter.

Den nya ellastbilen har en räckvidd på mellan 10 och 12 mil, beroende på körbeteende, topografi och väderförhållanden. Nästa steg i satsningen är leveransen av en Volvo FL Electric planerad under hösten 2023.

Lanseras i 11 europeiska storstäder

Konceptet för hållbar stadslogistik, Dachser Emission-Free Delivery, är en omdefiniering av företagets logistikprocesser för samlastningsleveranser i stadskärnor. Tjänsten utgår från eldrivna skåp- och lastbilar samt transportcyklar som skräddarsys enligt ett modulärt system för att uppfylla de lokala kraven. Utöver Köpenhamn håller företaget på att implementera tjänsten i 11 andra europeiska storstadsregioner.