Under 2022 steg Helsingborgs Hamns godsvolym med två procent, till totalt 8,6 miljoner ton, medan antalet hanterade TEUs landade på samma nivå som 2021. Ett av de starkast växande segmenten är intermodalt, som såg en ökning på 17 procent.
2022 var ett år med många utmaningar i höga bränslepriser, inflation och Rysslands invasion av Ukraina. Helsingborgs Hamn spår att även 2023 kommer bli utmanande till följd av bl a minskad köpkraft. Men enligt nya siffror från hamnen höll sig sjöfarten generellt på stabila nivåer medan flera segment gått starkt framåt.
När det gäller containersegmentet tappade hamnen ett veckoanlöp i samband med blockaderna mot ryssrrelaterade fartyg under första halvan av 2022, i slutet av året påverkades också importvolymerna negativt av inflationen. Men totalt sett ligger hamnens hanterade TEUs på 272 000, vilket motsvarar 2021 års nivå.
Mängden intermodalt gods, som anländer eller lämnar hamnen via järnväg, ökade med 17 procent. Efterfrågan på intermodal trafik har ökat stadigt under hela året. Hamnens kombiterminal hanterade totalt 28 000 TEU via järnväg, en ökning med 4 000 jämfört med 2021.
– Detta är vi självklart jätteglada över och vi ser möjligheter att öka volymerna via järnväg ytterligare då vi har kapaciteten, kompetensen och infrastrukturen på plats, kommenterar Nicklas Romell, CCO för Helsingborgs Hamn.
Färjetrafiken börjar närma sig nivåer från före pandemin och ser ökade volymer i alla kategorier. Lastfordon ökade med en procent, personbilar med över 45 procent och antalet passagerare med 57 procent. Helsingborgs hamn hade också flest anlöp i Sverige under året, medan Göteborgs hamn hanterade mest gods.
Omsättningen för bulktrafiken ökade från 23 till 25 miljoner kronor under 2022, vilket anses hänga ihop med att energibolaget Öresundskraft ökade sin import av träpellets till följd av den ostadiga elmarknaden.
Mer normalläge 2023
2022 års många utmaningar med containerbrist, krig, stopp i Suezkanalen och hög inflation har alla bidragit till höga fraktpriser och en obalans i tillgång och efterfrågan. Men priserna har börjat gå ner igen och Helsingborgs Hamn spår mer marknadsmässiga nivåer under 2023.
– Efter en relativt bra återhämtning inom godsflödena efter pandemin har nu nya utmaningar inom logistiksektorn trätt fram. Drivmedels- och energipriser bidrar till en dyrare produktion och logistikkedja, och inflationen som i många fall leder till minskad efterfrågan slår hårt emot segment inom konsumtionsprodukter, som bland annat hemelektronik som till största del importeras och anländer via svenska hamnar. Helsingborgs Hamn bevakar marknaden och analyserar vad som händer globalt samtidigt som vi internt säkerställer en fortsatt stabil och kostnadseffektiv produktion genom ny teknik, investeringar i moderna energieffektiva maskiner och för en tät dialog med våra kunder om deras behov, avslutar Nicklas Romell.