Däckgrossisten NDI fördubblar lagerkapaciteten i Lund

Däckgrossisten NDI Sverige fördubblar sin kapacitet med öppningen av ett tillbyggt och optimerat däcklager på över 5 000 kvm i Lund. Kapaciteten behövs för att möta en allt mer komplex marknad med växande antal däcktyper och storlekar.

Det nyöppnade lagret har plats för 160 000 personbilsdäck, vilket är en fördubbling av den nuvarande lagerkapaciteten i Lund. Anläggningen är tillbyggd på företagets adress i staden och ger utrymme för ytterligare tillväxt och ett bredare sortiment. Företaget möter högre krav inom alla kundsegment de senaste åren till följd av en allt mer komplex marknad.

– Vi upplever en konstant tillväxt av antalet däcktyper och storlekar på marknaden. Det innebär att vi som däckgrossist måste ha ett större utbud av produkter tillgängliga i vårt fysiska lager. Samtidigt blir också personbilsdäck generellt sett större med elbilarnas spridning och kräver mer utrymme, kommenterar Peter Liljedahl, försäljningschef på NDI Sverige, och fortsätter:

– Med det nya lagret kommer vi att kunna möta detta behov, ge plats för ytterligare tillväxt och erbjuda kunderna ännu bättre service. Samtidigt effektiviserar vi vår logistik och slipper skicka varor från flera olika lager, då vi stänger företagets fjärrlager i Flen. Förutom att säkerställa en effektivare leverans bidrar detta också till att minska vår CO2-påverkan från våra transporter.

Logistikchefen Peter Wickman i det nya lagret. Foto NDI Sverige.

Fördubblad kapacitet

Från det att containers kommer in till lagret med däck, till dess att varan levereras till kund, är alla processer optimerade, berättar Peter Wickman, logistikchef NDI Sverige.

– Med vårt nya logistik- och hanteringssystem kan vi hantera dubbla antalet containrar och undvika onödiga interna godsförflyttningar.

Sex nya portar för företagets 3,5 tons skåpbilar, och en effektivare stapling av däcken i skåpbilarna, sparar också upp till en halvtimme per lastning.

– Så vi ser fram emot att ta de nya anläggningarna i bruk för att säkerställa ännu bättre service till kunderna, samtidigt som vi får en mer lönsam drift av företaget.