Dagab beställer fem nya eltransportbilar

Dagab beställer sina första fem eldrivna lätta lastbilar från Iveco. ”Det har varit lättare att implementera det på den tunga sidan.”, säger Krister Kjellström, fordonschef på Dagab.

Hos Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag körs många av företagets tunga fordon idag på bland annat biogas och el. Bland annat har man köpt in flera tunga elfordon från Scania. Nu tar man ännu ett steg framåt i sin elektrifieringsplan och beställer fem nya IVECO eDaily transportbilar, som både möter morgondagens miljözonskrav och samtidigt uppfyller Dagabs krav på lastkapacitet, en bra TCO och en bättre arbetsmiljö för föraren.

De fem nya transportbilarna markerar startskottet för elektrifieringen av den lätta delen av Dagabs fordonsflotta. 

Krister Kjellström. Foto Dagab.

– Elektrifiering är en nödvändighet i dagens samhälle och vi anser att det är på tiden att vi också elektrifierar vår lätta transportflotta. Det har varit lättare att implementera det på den tunga sidan. Med lätta bilar har vi haft utmaningar med räckvidd och viktbegränsande körkortsregler, eftersom drivlinan på en ellastbil väger mer och i sin tur påverkar hur mycket gods vi kan lasta i bilarna, berättar Krister Kjellström, fordonschef på Dagab i ett pressmeddelande.

Dagab har en diger utrullningsplan där störst fokus ligger på den tunga sidan men där vi samtidigt vill rusta hela vår fordonsflotta till att möta kommande krav.

– Nu när Stockholm stad pratar mycket om att införa miljözon 3, där bara lätta lastbilar som drivs på gas, bränslecell eller el får köra, måste vi se till att vi har transportlösningar som fungerar. Det stämmer samtidigt väldigt bra in med vår elektrifieringsplan, samt att regeringen nu har signalerat att de kan komma att införa en dispens inför nästa år gällande högre totalvikt upp till 4,25 ton samt där även lättare elbilar kan få möjlighet till klimatbidrag.

Tystare körning genom villaområden

Det är just i Stockholm som de nya IVECO eDaily-bilarna kommer att rulla och hos Dagab ser man ännu fler fördelar nu när de går över till att satsa på el även för sina transportbilar. Inte bara miljömässigt, utan också för både arbetsmiljö och minimering av buller i samhället, där fordonen är tystare och omtyckta av förarna.

– Det är jättebra att elektrifiera stora lastbilar och det är ett arbete som självklart fortgår här på Dagab. Men en e-handelsbil behöver åka in i villaområden, där de helst inte ska störa för mycket när det kommer till vare sig ljud eller utsläpp. Därför är el även ett bra val för den delen av vår verksamhet.