DB Cargo transporterar räls till Ukraina

Svenska Camilla Portehaut leder DB Cargo Full Load Solutions samordning av 25 000 ton järnvägsräls som ska fraktas från Frankrike till Ukraina. Uppdraget är ett samarbete mellan flera parter som ska hjälpa Ukraina att återuppbygga viktig infrastruktur som skadats i kriget.

Sedan Rysslands invasion av Ukraina har stora delar av landets välutvecklade järnvägsinfrastruktur skadats av ryska angrepp. På samma sätt har landets enda tillverkare av stålskenor förstörts, vilket hindrar återuppbyggnaden. Därför förser nu Frankrike landet med ny järnvägsräls för att göra det möjligt att bygga upp den viktiga infrastrukturen. Totalt ska 25 000 ton järnvägsräls fraktas i omgångar, med ett blocktåg i månaden där ett tåg består av 18 vagnar.

Camilla Portehaut samordnar DB Cargos rälsleverans till Ukraina. Privat foto.

Rälsen har producerats av Saarstahl Rail, en av Europas ledande järnvägstillverkare. Tågen avgår från Hayange i Frankrike via Tyskland och Polen. Vid gränsen till Ukraina tar järnvägsbolaget UZ emot rälsen för vidare transport in i landet.

Svenska Camilla Portehaut på DB Cargo Full Load Solutions leder det omfattande samordningsarbetet som krävs för att genomföra transporten. Koncernens olika avdelningar måste samarbeta för att samordna vagnar, lok, dragning samt allt administrativt arbete som tillkommer vid den här typen av transport. Inte minst till Ukraina.

– Vi är stolta över att få leda det här samarbetet där vi med vår kunskap kan bidra på vårt sätt till återuppbyggnad av viktig infrastruktur i Ukraina, kommenterar Camilla Portehaut, Key Account Manager på DB Cargo Full Load Solutions Sweden.