Nu lanserar logistikföretaget DB Schenker en paketboxtjänst som bygger på Iboxens nätverk av utomhusstående paketboxar. Satsningen öppnar upp för e-handelsleveranser som kan hämtas ut dygnet runt.
DB Schenker har ett av Sveriges äldsta ombudsnätverk, och även om fördelarna är många har e-handelns kraftiga tillväxt visat att fler leveranssätt behövs. Idag styr mottagaren hur de vill få sin leverans. För logistikföretaget har valet fallit på Iboxens öppna paketboxnätverk, som består av utomhusplacerade boxar för hög tillgänglighet.
– Vi är väldigt glada över att vi kan stärka vårt redan starka paketerbjudande ytterligare med vår samarbetspartner Iboxen, kommenterar Viktor Strömblad, Head of Land på DB Schenker.
De två företagen skrev ett inledande samarbetsavtal under 2021. Under hösten samma år genomfördes ett test där utvalda kunder fick möjlighet att beställa paket till Iboxens paketboxar. Efter testet började arbetet med att bygga ut tjänsten till alla kunder, och nu är den här.
– De boxlösningar som finns i dag är ofta placerade i butiker eller i andra inomhusmiljöer, vilket gör att lösningen kräver att butiken har öppet. Därför ser vi Iboxens koncept med bostadsnära boxar som ett bättre komplement till de ombuds- och hemleveranstjänster vi redan erbjuder, kommenterar Viktor Strömblad, Head of Land på DB Schenker.