De är finalister till logistikpriset i årets Retail Awards

Nu är finalisterna klara till kategorin Årets logistiklösning i Svensk Handels Retail Awards 2025. Finalstriden står mellan Dagabs logistikcenter i Bålsta, Elgigantens nya distributionslösningar och nearshoring, samt Nelly.com som transformerat logistiken de senaste åren.

Retail Awards delas ut i åtta kategorier och vinnarna utses av en kvalificerad jury bestående av branschexperter och ledare med lång erfarenhet från olika delar av handeln. Priserna delas ut den 1 oktober.

– Retail Awards är en möjlighet att synliggöra det bästa inom den svenska handeln. Från skickliga och nytänkande entreprenörer och ledare, till spännande digitala satsningar och ett intensifierat hållbarhetsarbete. Årets finalister visar på den bredd, kreativitet och innovationskraft som finns inom Handelslandet Sverige, och för detta ska vi vara stolta, kommenterar Svensk Handels vd Sofia Larsen.

Årets logistiklösning tilldelas ett detaljhandelsföretag som visar en hög grad av kundnytta, innovationskraft, kreativitet och nytänkande. Företaget nyttjar teknik i olika former i sin flödeskedja för att uppnå effektivitet som positivt påverkar verksamhetens konkurrenskraft och lönsamhet totalt sett. Förra året vann Lager 157.

Juryns motiveringar i Årets logistiklösning:

Dagabs logistikcenter i Bålsta visar hur teknik, innovation och hållbarhet kan skapa en effektiv och flexibel flödeskedja som stärker både kundnytta och konkurrenskraft. Med avancerad automation, kapacitet för 1,6 miljoner plockenheter per dag, omnikapacitet och närmare 1 000 medarbetare är centret en nyckelspelare för utvecklingen av svensk dagligvaruhandel.”

”Elgiganten, som i fjol vann Dagens Logistiks Årets Logistiketablering (reds. anm.), har under decennier byggt upp en unik kapacitet. Med nya distributionslösningar och satsningar på nearshoring av logistik skapas kortare ledtider, flexiblare leveranser och en bättre kundresa. Genom sitt innovativa arbete med hållbarhet är de med och utvecklar branschen mot mer ansvarstagande och nytänkande.”

”Nelly.com är en av pionjärerna inom svensk e-handel. För tre år sedan inleddes en genomgripande transformation där logistiken blev en nyckelfaktor. Resultatet har talat sitt tydliga språk; bland annat i att de med en returgrad som minskat med hela 25 procent har de skapat både högre kundnöjdhet, samt betydande och kontinuerlig lönsamhet.”

Kategorins jury leds av Arne Andersson på Svensk Handel och består av Erik Sandberg vid Linköpings universitet, Emelie Ekholm från HUI, Hanna Moisander från Lager 157 samt Jonas Scherp från sponsor ERA Group.