80 procent av svenska e-handelskunder kan tänka sig att reparera en vara med garanti istället för att köpa nytt. Det framgår av en undersökning som det svenska eftermarknadsföretaget Reclaimit låtit Novus göra inför EU:s kommande lagstiftning som ger konsumenter “rätt att reparera”.
Under hösten förväntas EU-kommissionen lägga fram ett lagförslag om “rätten att reparera”, ett initiativ för att underlätta för konsumenter att använda produkter längre genom att ställa krav på reparerbarhet. Förslaget är ett viktig del i EU:s plan för att bli en cirkulär ekonomi till år 2050.
Stort intresse från konsumenterna
Inför de nya EU-reglerna har eftermarknadsföretaget Reclaimit från Piteå låtit Novus fråga svenska folket om hur intresserade de är av att återbruka varor istället för att köpa nytt. Undersökningen visar att åtta av tio (80 procent) av svenskarna kan tänka sig att reparera en vara med garanti istället för att köpa en ny. Främst gäller det hemelektronik (60 procent) och möbler (46 procent). Det som kan få svenskarna att reparera mer är främst billigare reparationer (57 procent) och enklare hantering (45 procent).
– Det är tydligt att svenska konsumenter vill kunna reparera istället för att köpa nytt, kommenterar Wilhelm Hamilton, vd för Reclaimit. Tyvärr får de inte chansen då hanteringen av reparationer och återbruksprodukter inte kommit igång på bred front i Sverige ännu. Vi har faktiskt blivit omkörda av Norge, som gått i bräschen för att utveckla en cirkulär ekonomi för hemelektronik.
System för kontroll och kvalitetssäkring
En utmaning för att möta både EU:s kommande regler och konsumentens önskan om att reparera mer är att säkerställa att de återbrukade produkterna fungerar och är säkra.
Reclaimit har under sina 20 år som företag utvecklat automatiserade tjänster för hantering av returer, reklamationer, byten, regresser, serviceärenden och återbruk. Sedan tidigare har Piteå-företaget utvecklat en tjänst som används av norska Elektronikkbransjen för att underlätta för branschen att leva upp till de krav som väntas från EU och konsumenter.
Tjänsten i Norge ger verkstäder och butiker produktinformation och spårbarhet kring alla reparationer, försäljningar och garantistatus. Auktoriserade verkstäder och serviceställen garanterar att de återbrukade produkterna antingen är reparerade eller uppgraderade, samt att de har funktions- och säkerhetstestats enligt branschpraxis. Efter reparationen kan de säljas på nytt i butik eller i e-handeln med en ny garanti. I och med att det är ett branschgemensamt initiativ har en standard skapats kring garantier för konsumenterna. I Norge säljs de reparerade produkterna med två års garanti.
– Målet för elektronikbranschen i Norge är att förlänga livslängden på produkterna och minska det elektriska avfallet, kommenterar Wilhelm Hamilton.
Först ut att implementera ett cirkulärt flöde och sälja rekonditionerade produkter i Norge med stöd av den nya tjänsten är hemelektronikkedjan Power, som nyligen öppnade RePower – en eletronikbutik med enbart återbrukade produkter .
– Erfarenheterna från Norge visar att en e-tjänst med information om produkternas historik är central för att lyckas uppnå ett cirkulärt flöde med många aktörer inblandade. Det gör exempelvis att konsumenten kan köpa en reparerad brödrost i en butik med en ny garanti och vara trygg med att den fungerar samt inte börjar brinna.