DHL roddar Ikeas tyska e-handel från nytt lager

DHL Supply Chain investerar i ett nybyggt högautomatiserat e-handelslager i Bergkamen, Tyskland för Ikea. Det nya lagret är på 40 000 kvm, varav hälften kommer nyttjas för Ikeas B2C-flöden.

Ikeas e-handel växte stort under pandemin, och det nya logistikcentret, ska utöka kapaciteten för att hantera växande Ikeas B2C-flöden. Ca 350 personer kommer arbeta i treskift, sex dagar i veckan för att förse Ikeas tyska e-handelskunder med varor.

– Driftsättningen av fulfilment-centret i Bergkamen gör att vi kan ta ytterligare ett steg för att ge våra kunder en enastående shoppingupplevelse, när som helst och var som helst, online eller i våra butiker, kommenterar Kai Fuhlrott, ansvarig för Customer Fulfilment Manager för IKEA i Tyskland.

– Vi är glada över att ha hittat en ny, kompetent partner i DHL Supply Chain, som har visat oss nya vägar framåt och har kunnat sätta upp en mycket komplex, skräddarsydd lösning på kort tid för oss i Bergkamen.

Locus-robotar i farten. Foto DHL.

Öppnar vid månadsskiftet

Den nya sajten kommer öppna redan i slutet av juni, och då lagerhålla ett sortiment på 8000 SKU – efter upprampning 11 000 SKU. Lagret kommer att automatiseras med packautomation för känsligt gods och komplexa bansystem, Locus-robotar och Packsize-maskiner automatiserar plocket.

– För DHL Supply Chain, representerar implementeringen en viktig byggsten i vår färd mot att främja e-handelstillväxt, en av fyra strategiska tillväxtsektorer för oss, och i vårt strategiarbete kring automation och digitalisering, för fortsatta förbättringar i det operativa arbetet, kommenterar Rainer Haag, CEO, DHL Supply Chain Tyskland och Alperna.

– Tack vare Locus-robotarna kommer sträckan vår personal behöver gå minska radikalt och plocket effektiviseras. Systemet minskar plocktiden, optimerar personalens arbetsflöden och förbättrar den operationella effektiviteten.