DHL Supply Chain trappar upp automationen

DHL Supply Chain, logistikjätten Deutsche Post DHL Group TPL-bolag, accelererar implementeringen av autonoma gaffeltruckar och pallyftare i sina fler än 1 500 lager globalt. “Robotisering ökar effektiviteten och flexibiliteten i en bransch med begränsad tillgång till arbetskraft.” skriver företaget i ett pressmeddelande.

DHL trappar upp införandet av autonoma – sjävkörande – gaffeltruckar och pallyftare i sina lager. Satsningen fokuseras på områden med begränsad tillgång till arbetskraft i Europa, Storbritannien, Irland och Nordamerika, och DHL:s prognos är att upp till 30 procent av företagets globala materialhanteringsutrustning har någon form av robotiseringsautomation år 2030.

“Frigöra arbetskraft”

– Sammanräknat så flyttas miljontals pallar varje dag i DHL Supply Chains olika lager. Denna process kräver teknisk utrustning – gaffeltruckar och pallyftare – och upptar även substantiell arbetskraftskapacitet som skulle kunna användas effektivare på andra sätt, speciellt vid de marknaderna med begränsad tillgång till arbetskraft. Vi uppskattar att upp till 30 procent av vår globala materialhantering har någon form av robotautomatisering år 2030, kommenterar Markus Voss, Global CIO & COO hos DHL Supply Chain, i ett pressmeddelande om satsningen.

DHL satsar på mer robotisering och fler självkörande truckar. Foto DHL

Autonoma pallyftare kan hantera både horisontella och vertikala lyft, vilket gör dem särskilt användbara för konsumentartiklar och bildelar som karaktäriseras av helpallshantering. Autonoma gaffeltruckar tar över plock, inlagring och återanskaffning av helpallar vid företagets lager, vilket minskar antalet manuella pallhanteringar utan några större krav på förändringar i lagrens infrastruktur. Autonoma gaffeltruckar uppnår idag ca 65 procent av mänsklig produktivitet och flyttar 10–15 pallar per timme, samtidigt som den säkert manövrerar jämsides lagerarbetare och den traditionella materialhanteringsutrustningen. Hybridlösningar som involverar ett samarbete mellan människa och robot kan vara extra användbart vid marknader med snabbväxande eller volatil logistikaktivitet samt regioner som upplever tillfällig brist på kvalificerad arbetskraft.

Robotar inte bara för e-handelslogistiken

– Stöd genom robotlösningar är inte bara användbart vid plockprocesserna i våra snabbväxande fulfillment- och e-handelscenter. Autonoma pallyftare kan förbättra service- och verksamhetskvaliteten på många sätt. De främsta fördelarna är att de innebär direkta positiva effekter och teoretiskt sett kan bli implementerade i all vår pallhanteringsverksamhet,

DHL med att en flotta bestående av ett dussin autonoma gaffeltruckar kan hantera fler än en miljon pallar per år i en enda anläggning – om de får jobba dygnet runt.