E-handeln tar fart igen

Svensk handels månatliga temperaturmätning av e-handeln: E-handelsindikatorn, uppskattar att e-handeln satte fart rejält i september. Omsättning för september månad skattas till 13 miljarder kronor – en ökning med 28 procent jämfört med september 2023. ”Det behövs, givet de tuffa tiderna branschen går, och har gått igenom”, säger Pär Ljungberg på Svensk Handel.

Fler handlade för mer än i september 2023, enligt Svensk Handels undersökning av konumenternas e-handel, som bygger på en webbenkät som besvaras av analysföretaget Novus riksrepresentativa Sverigepanel. 71 procent angav sig ha e-handlat under september 2024, jämfört med 67 procent, föregående år. Den genomsnittliga totala köpesumman för hela månaden per e-handelskonsument uppmättes i september till 2214 kronor – en rejäl ökning från 1847 kronor samma månad 2023 – förra årets septembersumma var dock den lägsta under 20-talet. Det svaga jämförelsetalet från i fjol i kombination med att andelen e-handelskonsumenter ökade igen resulterade i september månads mycket starka omsättningsutveckling på 28 procent.

Rekordmånad för e-handeln

E-handeln omsättning på 13 miljarder kronor i september 2024 är i sin tur den högsta nivån för september sen E-handelsindikatorn startade 2020.

–Allt fler konsumenter vänder sig åter till e-handeln. Utvecklingen hittills i år indikerar att nivåer på över 70 procent e-handelskonsumenter per månader kan vara det nya normala. Det är med en positiv känsla vi nu går in i e-handelns viktigaste kvartal med Black Week och julhandeln. Det behövs, givet de tuffa tiderna branschen går, och har gått igenom, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

2024 ökar mot svagt 2023

Omsättningen i e-handeln under tredje kvartalet 2024 ökade med 8 procent i löpande priser jämfört med samma kvartal 2023. Hittills i år från januari till och med september har e-handeln sammantaget vuxit med 11 procent.

Flertalet varukategorier hade en positiv omsättningsutveckling under tredje kvartalet jämfört med fjolåret. Enbart barnartiklar och leksaker, kläder och skor samt alkohol minskade. Sett till hela året sammanlagt januari till och med september växer nu dock samtliga varukategorier jämfört med fjolåret, så även bygghandeln som uppvisat minustillväxt i e-handelskanalen under flera år. Det förmånligare rotavdrag som infördes 1 juli är en möjlig delförklaring till ett starkt tredjekvartal för bygghandeln.

Svenskarnas e-handel från utlandet tycks dock ha etablerat sig på en ny nivå. 20 procent av konsumenterna e-handlade varor från utlandet i september. Det är en ökning från 16 procent i september förra året.

– Det är oroande att så mycket av ökningen sker från till exempel Temu och Shein, som ständigt bryter mot EU:s lagstiftning avseende bland annat konsumentskydd, hållbarhet och immaterialrätt. Våra mätningar visar att en halv miljon svenskar handlade där i september. Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter, kommenterar Per Ljungberg på Svensk handel – branschorganisation för de svenska detaljhandelsföretagen.