Maersk höjer prognosen för 2024

Enligt preliminära siffror gör rederijätten A.P. Møller – Maersk ett ebitda-resultat på 4,8 miljarder dollar (ca 50 miljarder kronor) under tredje kvartalet 2024. Samtidigt höjer de helårsprognosen för 2024 från 9-11 miljarder dollar till 11-11,5 miljarder dollar (drygt 121 miljarder kronor). Containerpriserna fortsätter sjunka, men det kan vända under nästa år.

Rederijätten har presenterat starka preliminära siffror för årets tredje kvartal. Periodens intäkter uppgår till 15,8 miljarder dollar (167 miljarder kronor) med ett underliggande ebitda-resultat på 4,8 miljarder dollar (50 miljarder kronor) och ett rörelseresultat på 3,3 miljarder dollar (35 miljarder kronor).

Det starka kvartalet i kombination med fortsatta problem i Röda havet och en stark efterfrågan på containerfrakt gör att de även höjer prognosen för helåret 2024. Prognosen för ebitda-resultatet justeras upp från ett spann på 9-11 miljarder dollar till 11-11,5 miljarder dollar (drygt 121 miljarder kronor). Prognosen för rörelseresultatet höjs från 3-5 miljarder till 5,2-5,5 miljarder dollar (55-58 miljarder kronor).

Rederijätten höjer också sin prognos för den globala containermarknadens tillväxt till 6 procent, från den tidigare prognosen på 4-6 procent.

Containerpriserna sjunker

Enligt Shanghai Containerized Freight Index har spotpriserna för containerfrakt från Kina sjunkit stadigt sedan mitten av juli, då en lång uppåtgående period toppade på 5 051 dollar per TEU. Även om priserna inte sjunker i lika hög takt längre så anger den senaste mätningen ett snittpris på 1 950 dollar per TEU.

DSVs Shanghai Containerized Freight Index för oktober 2024.

Samtidigt ligger containerpriserna fortfarande på högre nivåer än innan pandemin. Och enligt en artikel på The Loadstar spår Drewry Supply Chain Advisors att de globala priserna överlag kan komma att stiga under 2025. Philip Damas, managing director på Drewry räknar med att problemen i Röda havet, som blockerar Suezkanalen, kommer fortsätta in i 2026. Sjöfartens strängare utsläppshandel bidrar till ökade kostnader. Hans bedömning är att dessa faktorer tillsammans kommer hålla priserna uppe, och kanske pressa upp dem något, trots de 3 000 ton lastkapacitet som väntas komma in på marknaden under 2025.