Trafikverket lämnar in slutrapport om järnvägsunderhåll

Igår lämnade Trafikverket in en tredje och sista rapport till regeringen för uppdraget att redovisa åtgärder för ett stärkt järnvägsunderhåll. Rapporten visar att järnvägsunderhållets omfattning och genomförande förväntas öka med 18 procent under 2024. Den innehåller flera områden där myndigheten ser möjligheter att effektivisera underhållsverksamheten.

Den 21 oktober lämnades en sista uppföljande rapport för regeringsuppdraget ”Åtgärder för att stärka genomförandet av järnvägsunderhåll och järnvägstrafikens robusthet, tillförlitlighet och punktlighet” in till regeringen.

– Att regeringsuppdraget på ett konkret sätt bidragit till att öka fokus, tempo och ansträngning i frågor kopplat till järnvägsunderhållets omfattning, nytta och effekter råder ingen tvekan om. Nu fortsätter vi tillsammans med leverantörer, entreprenörer och andra intressenter förverkliga de utvecklingsprojekt och förbättringsområden vi genom regeringsuppdraget fångat upp, samlat in och paketerat i en offensiv handlingsplan, kommenterar uppdragsledaren Jonatan Lennartsson. 

I slutrapporten ”Ökad operativ förmåga för ett närmare Sverige” framgår att järnvägsunderhållets omfattning och genomförande förväntas öka med 18 procent under 2024. Även andelen reinvesteringar fortsätter att öka vilket gör att allt fler spår och växlar, ställverk och kontaktledningar kan bytas ut mot nya slitstarka komponenter.

Konkreta exempel på utökningar, vid sidan av de prioriteringar som återställandet av Malmbanan krävt, där allt mer av det eftersatta underhållet kunnat omhändertas under 2024 är: 

  • Extra spårbyte mellan Värnamo och Landeryd, vilket samplaneras med ombyggnaden av Värnamos bangård.
  • Utökat basunderhåll i och kring Norrköping, inklusive ställverksinläsning i Åby och öppnande av nya godsbangården.
  • Extra spårbyte och dränering i Mellerud, vilket orsakat hastighetsnedsättningar.
  • Utökade åtgärder på kända problemväxlar inom Göteborgs C.

Utöver det lyfter rapporten flera områden där Trafikverket ser stor potential till effektiviseringar på både kort och lång sikt genom exempelvis inköp av nya maskiner, införandet av nya affärsformer och utveckling av teknik.

– Att effektivisera en så omfattande verksamhet som ett nationellt och konkurrensutsatt järnvägsunderhåll sker inte över en natt, vilket gör att anslaget i uppdraget har behövt vara både nutids- och framtidsorienterat. Men vi ser i uppdraget att vi tydligt är på väg mot ett effektivare underhåll som på ett synligt sätt bidrar till Trafikverkets fortsatta leverans av tillförlitliga och säkra järnvägar som kan används effektivt av både person- och godstrafik, kommenterar Jonatan Lennartsson.