Den svenska e-handelns totala omsättning växte med 24 miljarder under 2021, en ökning med 20 procent. Årets vinnarbransch blev dagligvaruhandeln som växte med 35 procent under året – och där e-handeln ökat sin marknadsandel till 6 procent. Det framgår av E-barometerns årsrapport 2021.
Idag presenterade Postnord E-barometerns årsrapport för sjuttonde gången. Rapporten visade höga tillväxtsiffror även denna gång, där särskilt första kvartalet med 53 procents tillväxt bidrog. För det sista kvartalet var tillväxten – för första gången – negativ med –1,2 procent tillväxt.
– 2020 var ett historiskt e-handelsår och det var inte enkelt att göra en prognos för 2021, men utvecklingen har varit imponerande även under detta år. Tillväxten innebär att e-handeln nu står för cirka 16 procent av den totala handeln, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare knuten till Postnord.
Dagligvaruhandeln blev årets vinnarbransch. Ett annat framgångsexempel under året är hemelektronikbranschen, som landade på en marknadsandel för e-handel på 51 procent. Även klädhandeln har gjort comeback och ligger nu på delad förstaplats med skönhetsprodukterna på listan över de mest populära kategorierna.
– För konsumenterna har valfrihet i leveransen varit viktigt under lång tid och i e-barometern kan vi nu se att fler svenskar än någonsin kan välja hur deras produkter ska levereras. Andelen har ökat stadigt från 43 procent 2017 till 66 procent 2021. Det här ställer såklart stora krav på oss på Postnord och övriga leverantörer, avslutar Arne Andersson.
Några siffror från rapporten
- E-handeln växte med 20 procent under 2021.
- Tillväxttakten skiftade mellan kvartalen. Q1 var tillväxten 53 procent och i Q4 var tillväxten negativ, -1,2 procent.
- Mest växte dagligvarorna på nätet (35 %), följt av möbler och heminredning (27 %) och hemelektronik (23 %).
- Knappt hälften av konsumenterna (45 %) har handlat något begagnat på nätet under 2021. Flest har handlat begagnade möbler eller heminredning, följt av kläder och skor samt barnartiklar och leksaker.
- 66 procent fick välja leveranssätt för sin senaste leverans. Motsvarande siffra ifjol var 61 procent och 43 procent 2017.