Från och med idag tar e-handlaren Lyko bort alla leveransalternativ som inte är garanterat fossilfria från lagret till kunderna i Sverige. Det innebär att Postnords och Schenkers leveranstjänster försvinner.
– De kan inte lova fossilfrihet idag, men vi hoppas att de kommer tillbaka när de kan det, säger Daniel Thyberg, ansvarig för transportörsrelationer på Lyko.
Som första e-handlare i Sverige erbjuder Lyko från och med idag endast fossilfria leveranser till kunderna i Sverige. Initiativet inleddes med en dialog med transportörerna i höstas, där de sedan fick redovisa var de kunde utlova fossilfri leverans.
– Det vi gjorde var att vi samlade våra leverantörer i Vansbro i höstas beskrev våra behov, sen fick de göra hemläxan och se över var de kunde garantera oss helt fossilfria leveranser ända från vårt lager i Vansbro och hela vägen till kund, säger Daniel Thyberg, External Logistic Lead på Lyko, som ansvarar för transportörsrelationerna på bolaget.
För last mile-aktörer som Budbee och Instabox, som redan ställt om till 100 procent fossilfritt i sina fordons var utmaningen inte så stor, berättar han.
– För andra aktörer som City Mail och Early Bird blev det ett rejält arbete att gå igenom sina rutter och fordonsflottor, för att se vilka postnummer som man kan garantera fossilfritt. Flera av transportörerna har investerat i egna bränslecisterner på sina terminaler och har strikta instruktioner till personalen för tankning ute på rutt, för att säkerställa att de endast använder fossilfria bränslen.
Färre leveransalternativ
För Schenker och Postnord blev det inte möjligt att svara upp och garantera fossilfrihet, vilket innebär att Lyko från och med nu inte längre kommer att ha Schenkers och Postnords ombud, eller Postnords brevlådeleveranser som leveransalternativ.
– Schenker har minskat en hel del i vår affär på e-handelsleveranserna redan innan, men både Postnord och Schenker finns kvar på inleveranser och butiksdistribution, där vi inte kunnat göra den här omställningen än. Och ambitionen är att Postnord ska komma tillbaka som leverantör, vi vill gärna ha tillbaka dem.
Kvar finns fyra transportörer; Budbee, Instabox, City Mail och Early Bird, och de två senaste endast på en del geografiska områden. Möjligheten till hemleverans i brevlådan minskar därför från närmare 100 till 40 procent av kunderna.
– Hemleverans i brevlådan är ju det leveransalternativ som minskar mest genom den här satsningen. Men 96 procent av våra kunder kommer erbjudas minst två fraktalternativ och 94 procent minst två olika fraktbolag. Och när det gäller kvällsleveranser hem så når vi nio miljoner svenskar med Instabox och Budbees tjänster, berättar Daniel Thyberg, som kom till Lyko i november från Clas Ohlson, där han arbetat med logistikkutveckling i sju år.
Hur tror du att kunderna kommer att reagera på att flera leveransalternativ försvinner?
– Vi har stor respekt för vad kunderna säger och tycker, men vi hoppas att de flesta ska tycka att det här är ett bra initiativ och förstå varför vi gör det här.
Vill inspirera andra
Lykos hållbarhetschef Tom Thörnblom hoppas att fler e-handlare ska hänga på – för att ytterligare driva på omställningen.
– Vi vill visa att fossilfria leveranser i Sverige är möjligt här och nu. Vi är en stor e-handelsaktör och kan därigenom gå före, men sen är det här ingen tävling, inget VM i hållbarhet, utan vi hoppas att andra e-handlare hänger på och gör samma sak, säger han.
– Nu premierar vi de aktörer som lyckas vara fossilfria och hoppas att vi kan driva på utvecklingen även i regioner som annars hamnar långt ner gällande prioriteringarna kring miljöinitiativ.
Utleveranserna till konsument utgör den stora delen av Lykos transporter.
– Målet på sikt är att även butiksleveranser och inleveranser ska vara fossilfria, och på längre sikt såklart helt emmissionsfria. Men det är inte möjligt att införa idag.
Av Hilda Hultén