Gävle Hamn AB har beviljats stöd från Naturvårdsverket via Klimatklivet för att erbjuda landström vid Sligkajen från och med i sommar. Åtgärden genomförs i samarbete med metallföretaget Boliden som nyttjar terminalen för mellanlagring och transport av finkornig malm (slig).
Gävle Hamn vill sänka trösklarna för att godshantering och transporter via hamnen ska kunna nyttja förnyelsebara bränslen och fossilfri el. Genom att erbjuda elanslutning för fartyg vid kaj kan fartygen stänga ner hjälpmotorerna under tiden i hamnen, vilket både minskar utsläppen av koldioxid, svaveldioxid och kväveoxid samt ger en tystare hamnmiljö.
Hamnen började i höstas bygga en landströmsanläggning för energikajen som ska stå klar i sommar. Den nya anläggningen kommer installeras på Sligkajen, som nyttjas av Boliden för mellanlagring och transport av slig från Garpenbergs gruva. Företaget har ett godsflöde via hamnen på drygt 60 fartygsanlöp per år.
– Omställningen av godstransporter är en utmaning med långa logistikkedjor och många aktörer. Det krävs samverkan för att vi ska klara klimatmålen. Boliden har ett stort engagemang i gröna transporter och det känns jätteroligt att få samarbeta kring omställning av ett helt flöde, kommenterar Linda Astner, hållbarhetschef Gävle Hamn.
Satsningen är en del i hamnens program Energioptimerat Hamnkluster 2030, som arbetar tillsammans med andra aktörer för att uppnå målen för Parisavtalet.