E-maten 2023: dubbelt så stor som före pandemin

Dagligvaruhandeln växte med 7,5 procent under helåret 2023 enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen uppgick till –4,7 procent. E-handelsandelen landade 2023 på 4,1 procent, fortfarande det dubbla mot före pandemin.

Konsumenterna har under året tvingats anpassa sina köpvanor när hushållskassan räcker till mindre genom att köpa billigare eller färre produkter. Branschens totala försäljning under året uppgick till cirka 330 miljarder kronor.

– Det gångna året har inneburit en prövande tid för de svenska hushållen och även för dagligvaruhandeln. Handlarna har pressats från två håll samtidigt. Dels av ökade kostnader, dels av att man möter en konsument med svagare köpkraft, som köper färre eller billigare varor. Sammantaget har detta pressat marginalerna i en bransch med redan låga marginaler, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, årsrapporten i ett pressmeddelande.

Under 2023 stod de fysiska butikerna för hela tillväxten i dagligvaruhandeln. Detta kan dock ses som en återgång efter den exceptionella e-handelstillväxten under pandemin. E-handelsandelen för 2023 uppgick till 4,1 procent och är fortsatt högre än före pandemin, trots en tillbakagång från 2022 då den landade på 4,5 procent.