MTDs leveranstjänst för e-handelspaket: Early Bird, har vuxit med 400 procent sedan starten 2019, enligt färska siffror. Nu tar Pelle Lönn, tidigare affärsutvecklare på Early Bird, över som vd för hela MTD.
Morgontidningarnas distribution, MTD, har under de senaste åren med hjälp av Bonniers ”know how” inom marknadsföring och snygg paketering, marknadsfört tjänsten Early Bird på den svenska e-handelsmarknaden. Sedan etableringen våren 2019 har volym och omsättning vuxit med över 400 procent. Nu tar Early Birds Pelle Lönn över vd-jobbet för hela MTD.
– Det känns bra, särskilt att få mandatet och signalerna av mediahusen att man vill utveckla det här ännu mer, säger Pelle Lönn.
Han ser logistikverksamheten som ett sätt att stärka ägarna: mediehusen Bonnier News, Stampen, NTM, Gota Media, Hall Media och NTW -– och därigenom journalistiken.
– Genom vår distributionsverksamhet stärker vi det fria ordet och bidrar till ett demokratiskt samhälle. Det gör att det känns viktigt och inspirerande att gå till jobbet, eller hemmakontoret, varje dag, säger Pelle Lönn.
Tidigare vd Rickard Lagesson går vidare till andra uppdrag, efter många år i bolaget.
Nio distributionsbolag mot samma mål
I MTD-gruppen ingår nio lokala morgondistributionsbolag, som nu ställer om och inlemmar det nya affärsområdet i sin verksamhet. Papperstidningsdistributionen minskar, och ett nytt affärsområde behövs för att verksamheten ska kunna leva vidare.
– Vi har skapat framtidstro, och bevisat att vi är duktiga på det vi gör och att det gagnar affären för dem, så de vill att vi satsar ännu mer, säger Pelle Lönn om distributionsbolagen.
Mediehusen har tagit in distribution som en av sina viktiga strategiska frågor att jobba med
Även mediehusen ser logistikbranschen som ett framtida affärsområde, berättar Pelle Lönn, och vill utveckla logistikverksamheten ytterligare.
– Mediehusen har tagit in distribution som en av sina viktiga strategiska frågor att jobba med. Vi levererar ju till exempel nattetid, och har fordon och ett 40-tal terminaler som skulle kunna vara tillgängliga för annan logistikverksamhet dagtid.
Start 2019 – full fart framåt
Det var 2019 som MTDs ägare gick samman och grundade Early Bird som ett gemensamt varumärke inom hemleveransområdet. Paketen levereras tidig morgon – samtidigt som tidningar delas ut. Under våren 2020 utökade man täckningsgraden och idag når man ca 95 procent av Sveriges konsumenter med sina hemleveranser.
– Vår målsättning är att höja den siffran ytterligare framöver, säger Pelle Lönn.
Idag har Early Bird drygt 110 e-handlare som kunder, däribland Apotea, Adlibris och Lyko. En del flöden konsolideras hos TPLare som Postpac, Dream Logistics och Almroths, och en del kommer direkt från e-handlarnas egna lager.
– Utflödena är spridda jämt över landet, medan inflödena kommer från ett antal e-handelstäta geografier: Stockholm med omnejd, Jönköping, Västsverige och Malmö – som är utlandsporten.
Automation och digitalisering
Därifrån går paketen till Early Birds i dagsläget tre terminaler: Landvetter och Borås i Göteborgsregionen, och Eriksberg i södra Stockholm. En fjärde terminal är på gång norr om Stockholm. Idag sker pakethanteringen i terminalerna manuellt.
– I april kommer vi att etablera maskinsortering i vår terminal i Eriksberg, vilket även kommer att sätta gränssnittet för hur de övriga ska se ut. Automatisering behövs, dels av effektivitetsskäl, dels av kvalitetsskäl och för en förbättrad datafångst, säger Pelle Lönn.
Early Bird konkurrerar med teknologitunga last mile-aktörer som Budbee och Airmee – som gjort sig populära hos kunderna genom användarvänliga sajter med realtidsspårning och träffsäkra leveranstider. Det är en utmaning för MTD, liksom det är och har varit för Postnord, då man har redan har en utbyggd fysisk och digital infrastruktur för delvis andra flöden att förhålla sig till.
– Vi kommer att bygga om hela flödet och API:er för leveranstjänsten, så att vi kan utveckla leveranserbjudandet och göra det tydligare för kunden. men vi kommer inte bygga ett helt nytt system, utan länka in det befintliga, och för en diskussion med olika systemleverantörer om hur vi ska arbeta vidare.
Av Klara Eriksson