Early Bird krokar arm med lokala butikskedjor

Early Bird är de stora mediebolagens satsning på hemleveranser sida vid sida med tidningarnas morgondistribution. Nu inleder man ett samarbete med lokala butikskedjor – som den nuvarande krisen slagit hårt mot, med en lokalt baserad hemleveranstjänst.

– Kan vi hjälpa butikskedjor skapa mervärde då vill vi göra det. Deras lokala butiker ska vara en fördel inte en belastning, säger Pelle Lönn, affärsansvarig på Early Bird.

Att den lokala centrumhandeln överlever är viktigt för dagspressen. Initiativet innebär att man kan erbjuda en ny tjänst för butikshandeln, utöver annonser i morgontidningarna.

– Vi består ju av Sveriges mediehus med en massa lokala tidningar med starka band till det lokala näringslivet. Därför har vi börjat skapa lokala fraktalternativ, där butikskedjor startar e-handel och varorna plockas lokalt i butik och levereras med Early Bird över natten. Intresset är jättestort, säger Pelle Lönn, och påpekar att även tidningarna har det tufft just nu.

– Tidningarna kan också hjälpa butikerna med marknadsföring, och jag tycker det är viktigt att stötta svenska medieföretag som betalar skatt i Sverige, säger Pelle Lönn, och pekar på att mycket av annonspengarna idag hamnar hos ex. Google och Facebook.

Lösningen är presenterad för tre butikskedjor och Earlybird kommer lansera de första lokala expressflödena på fem orter i Norrland inom någon vecka.

– Vi hade startat med det här oavsett corona men nu jobbar vi snabbare. Kan vi hjälpa lokala butikskedjor skapa mervärde då vill vi göra det.

Halvårsgammal fågelunge

Det var förra året som Bonnier News, Stampen, NTM, Gota Media, Hall Media och NTW gick samman och grundade ett gemensamt varumärke inom hemleveransområdet med en tjänst som består av paketleverans kopplat till näthandel. Paketen levereras tidig morgon – samtidigt som mediehusens tidningar delas ut.

– Tjänsten har egentligen funnits redan tidigare men har fått ett mycket större genomslag genom mediehusens starka kompetens inom IT och marknadsföring. Dessutom lyfte man ut tjänsten från MTD vilket gett ett dedikerat fokus på just pakettjänsten, säger Pelle Lönn.

Sedan starten för ett drygt halvår sedan har tjänsten vuxit stadigt i form av e-handelskunder och konsumenter man levererar till. Idag täcker man ca 90 procent av Sveriges konsumenter och har drygt 60 e-handlare som kunder, däribland Apotea och Lyko. En del flöden konsolideras hos TPLare som Postpac, Dream Logistics och Almroths, och en del kommer direkt från e-handlarnas egna lager.

Pelle Lönn på D-Congress. Foto Klara Eriksson.

För mediehusen är paketleveranserna viktiga även för att kunna fortsätta distribuera morgontidningar till prenumeranter när dessa blir färre – en trend som funnits länge.

– Vi är ju en del i mediehusen och distributionsbolagen, det jag har fått till mig är att vi ska driva det här ännu hårdare, men man är inte beredd att släppa på kvaliteten, vi vill ju göra saker långsiktigt.

Uppskattat i glebygd

Under våren har Early Bird expanderat sin tjänst i norra Sverige, och fått många glada pårop från kunder som tidigare inte haft något liknande hemleveranserbjudande.

– I t ex Järvsö finns ju inte det utbud på hemleveranser som finns i Stockholm, så många blir väldigt glada när de upptäcker vår tjänst.  Det är ”Heureka” feeling de får häruppe, säger Pelle Lönn, som själv gått i karantän i en stuga i Hälsinglands skogar, varifrån han själv dock jobbar mer intensivt än någonsin.

– Det har varit all time high sex månader i rad, med en liten dipp i februari. De här senaste veckorna har vi nog vuxit med 50 procent. Det ramlar in nya kunder – de är jätte, jättepå. För oss gäller det att hantera det här förståndigt, våra befintliga kunder är prio ett förklarar Pelle Lönn.

Utvecklat nätverk

Generellt är det varor som passar för att lämnas i en brevlåda som fungerar i tidningsdistributionen.

Distributionsnätverket finns, och även logistikytor – det som däremot måste byggas upp där man lanserar tjänsten är pakethanteringen.

– Där vi måste vara följsamma är inom terminal- och transportstrukturen. Vi bygger en ny terminal i Borås i maj, förhoppningsvis i Malmö till sommaren. Vi har en massa tryckerier och packsalar men måste anpassa dem för paketen.

I Stockholm har man idag en paketterminal i Eriksberg, men kommer så småningom växla över till fler terminaler närmare kunderna.

Sedan årsskiftet har Early Bird lanserat tjänsten till norra Sverige bland annat Gävle, Sundsvall, Hudiksvall, Östersund, Falun och Umeå och planen är att vara mer eller mindre rikstäckande till sommaren.

Av Klara Eriksson