Element Logic får distributionsrättigheter i hela Europa för sin e-handelsstorsäljare, robotlagerlösningen Autostore. Första steget blir att formalisera lokalkontoren i Polen och Benelux, men siktet är inställt på fler marknader.
Element Logic har varit distributör av norska Autostores robotlagerlösning sedan tekniken lanserades 2003, och har även utvecklat en egen mjukvara för att styra systemet. Tekniken är främst utvecklad för e-handelns tidshorisont och lagerbehov.
– Det är en standardiserad, modulär lösning som går förhållandevis snabbt att installera, leveranstiden är i regel omkring sex månader, och går oftast att installera i ett befintligt laget. Det passar e-handeln, som kanske inte har en så jättelång planeringshorisont, väldigt bra, säger Thomas Karlsson, vd på Element Logic i Sverige.
Den första Autostore-installationen i Sverige gjordes 2012 hos Swedol i Örebro, och idag finns ett 40-tal robotlager från Autostore i svenska lager. Framförallt hos e-handlare, men även hos omniaktörer som Intersport och XXL, och rena retail-aktörer som Swedol och KW parts. I Sverige har Element Logic gjort omkring 20 Autostore-installationer, och fler är på gång.
– Vi växer med nya projekt hela tiden. Sedan av någon anledning har installationerna varit stora i Sverige jämfört med andra länder, så räknat i antal robotar är Sverige vår största marknad, i antal projekt är det den tredje största marknaden för Autostore i världen, berättar Thomas Karlsson.
Räknat i antal robotar är Sverige vår största marknad
Snabb teknikutveckling
– Autostore är vår coreteknik, med vår egenutvecklade mjukvara som grund, men sen bygger vi på med kringlösningar och går alltmer mot att sälja helt integrerade lösningar, t ex transportband, sortering och kartonghantering.
I höstas lanserade Element också en självlärande plockrobot från Righthand Robotics som kan integreras att plocka direkt från Autostore.
– Plockrobotarna finns till försäljning och vi testar dem i ett par piloter just nu, bland annat hos Onninen i Norge. Det är en typ av lösningar som kommer att växa starkt, vi är inte ensamma om att satsa på den typen av teknik. Enligt Thomas Karlsson har plockrobotar flera fördelar, inte minst att de kan plocka dygnet runt.
– Än så länge kan roboten inte plocka lika snabbt som en människa, men den jobbar å andra sidan jämt och behöver inga pauser, så över tid blir det en väldigt intressant lösning. Många kunder vill börja prova den här tekniken, så genomslaget kommer att komma. Sedan om tekniken blir fullt utrullad om två eller tio år, det går inte att säga.
Vissa artiklar och moment kommer robotar dock aldrig att kunna hantera, betonar han.
– Plockrobotar är en kompletterande lösning, de kan aldrig ersätta människor helt.
Än så länge kan roboten inte plocka lika snabbt som en människa, men den jobbar å andra sidan jämt och behöver inga pauser, så över tid blir det en väldigt intressant lösning.
Den största Autostore-installationen i världen finns hos Boozt i Ängelholm, där omkring 500 robotar jobbar med att hantera ehandelsordrar. I Boozts lager används även robotar av den nya Blackline-modellen, som är en något snabbare robotmodell med en ny typ av utbytbart litiumjon-batteri vilket minimerar laddtiden och gör att roboten kan vara igång hela tiden, och som kan hantera en ny typ av högre lådor.
Utpräglad Autostore-aktör
Förutom Element Logic har även Swisslog och Dematic distributionsrättigheter för tekniken på den svenska marknaden. Automationsleverantören Dematic har global distributionsrätt för tekniken sedan 2017, men än så länge dominerar Element Logic den nordiska marknaden för Autostore medan Swisslog gjort flest installationer av Autostore globalt.
Element Logic, som har 36 anställda i Sverige och 130 anställda totalt, har från start fokuserat på att sälja Autostore-baserade lösningar, till skillnad från Swisslog och Dematic, som är globala automationsleverantörer med ett brett teknikutbud. Strategin att fokusera på en teknik har varit ett framgångsrecept för Norden, och att få distributionsrättigheter i Europa är något som Element Logic jobbat för under ett par år.
– Vi försöker växa strategiskt och finns redan i flera europeiska länder utanför Norden. Vi har jobbat utifrån att vi ska får distributionsträtt i Europa under ett tag, så det känns skönt att det är klart nu, säger Thomas Karlsson.
Element logic planerar nu att växa till nya europeiska marknader, planen framåt är att fortsätta växa med 25–50 procent årligen.
– Det är det inte klart exakt vilka marknader det blir härnäst. Vi växer väldigt snabbt och måste göra det på ett hållbart och klokt sätt.
Av Hilda Hultén