Ellastbilar får företräde genom Göteborgs hamn

För att motivera godstransportföretagen att snabbare öka andelen utsläppsfria lastbilar, går två av Göteborgs hamns största terminaloperatörer samman i ett nytt projekt vid namn ”Green Priority”. Genom att ge kunder som fokuserar på eldrift effektivitetsvinster vill man accelerera övergången till utsläppsfria lastbilar i hamnen.

Göteborgs hamn är Nordens största hamn och på landsidan genomförs närmare en miljon lastbilspassager varje år, varav närmare hälften sker i Stena Lines Tysklandsterminal (Majnabbe) och i Gothenburg RoRo Terminal.

Med start den 1 januari 2022 får gröna lastbilar särskild prioritet i dessa terminaler. Med ”Green Priority” som satsningen kallas, får eldrivna lastbilar företräde i terminalerna och tillåtelse att passera före eventuella köer. Väl inne på terminalerna hänvisas lastbilarna direkt till fartyget eller till dedikerade platser vid hämtning eller lämning av gods. Prioriteringen gäller el-lastbilar, både batterielektriska och lastbilar med bränsleceller.

– Vårt mål är att växa hållbart tillsammans med våra kunder. På Stena Line tar vi nya steg i vår hållbara omställning varje dag och vi vill bjuda in och motivera våra kunder att slå följe med oss på vägen mot en fossilfri verksamhet. Med projektet skapar vi tydliga effektivitetsvinster för företag som använder sig av eldrivna lastbilar, vilket är gynnsamt för företagen såväl som klimatet, och både på kort, medellång och lång sikt, kommenterar Niclas Mårtensson, vd för Stena Line.

Green Priority är ett projekt inom ramen för Tranzero-initiativet, där Stena Line, AB Volvo, Scania och Göteborgs Hamn AB har gått samman i syfte att accelerera transportsektorns omställning till fossilfria bränslen. Det övergripande målet är att reducera hamnrelaterade utsläpp med 70 procent före 2030.