Einride och Lidl utökar samarbetet

Lidl och Einride har samarbetat kring elektrifierade transporter sedan 2017. Hösten 2020 påbörjades en elektrifiering av Lidls distribution i Stockholmsregionen, och nu utökas samarbetet till att omfatta fler butiker och turer.

Livsmedelskedjan Lidl var först ut med att testa Einrides elfordon 2017, som då var självkörande och användes internt vid Lidls lager i Halmstad. Einride har sedan dess fokuserat mer på elektrifiering än autonomi, och i februari i år satte man in en av Einrides ellastbilar i distributionen i Stockholm, och nu utökas den kapaciteteten.

Hittills har livsmedelskedjans elektriska lastbilar kört 81 807 kilometer, vilket har minskat utsläppen med 68,6 ton jämfört med om transporterna körts med diesellastbilar. Med den utökade kapacitet som techbolaget nu tillför med varuförsörjning till 20 butiker räknar man med att spara in ytterligare ca 180 ton varje år.

– Vi är väldigt glada över att Lidl vill utöka sitt samarbete med oss och framförallt att de delar vår syn på att elektrifiering och automatisering är vägen framåt för en hållbar logistikkedja. Med vår hållbara transportlösning minskar vi CO2-utsläppen med 90 procent jämfört med diesel och att Lidl nu utökar sitt fokus på hållbara transporter är enbart goda nyheter, kommenterar Robert Falck, vd för Einride.

Lidl genomför fler åtgärder för att minska klimatavtrycket. Bland annat har de ökat fyllnadsgraden, kör endast en transport av varor per dag till butikerna och på returresan fylls lastbilen med returgods och återvinningsbart material. På sikt vill de också helt fasa ut fossila bränslen och öka elektrifieringen av transporter.

– Vi jobbar på bred front för att minska klimatavtrycket från vår logistik. Vårt nära samarbete med Einride är en viktig byggsten i detta arbete. Därför är vi väldigt stolta över att nu ta nästa steg tillsammans. Det gör verklig skillnad, kommenterar Anna Pärsdotter, logistikchef för Lidl Sverige.