EU-kommissionen har beslutat att höja importtullarna för kinesiska elbilstillverkare med 17-38 procent för att motverka de ”orättvisa subventioner” som tillverkarna åtnjuter i Kina, om man inte kan komma överens med Kina. Enligt en utredning kan dessa subventioner skada europeiska elbilstillverkare.
Enligt en utredning genomförd av EU-kommissionen så åtnjuter värdekedjan för elfordon i Kina orättvisa subventioneringar vilket hotar att skada de europeiska elbilstillverkarna ekonomiskt. Kommissionen uppger att de i första hand försöker hitta en lösning på problematiken tillsammans med den kinesiska regeringen, men om inte det skulle gå vägen hotar man med höjda importtullar på kinesiska elbilstillverkare från och med den 4 juli för att jämna ut marknaden.
Om EU och Kina inte kan komma överens så kommer importtullen för BYD att höjas med 17,4 procent, Geely med 20 procent och SAIC med 38,1 procent. För övriga elbilstillverkare som samarbetade med utredningen höjs importtullen med 21 procent, för elbilstillverkare som inte samarbetade höjs tullen med 38,1 procent. Detta är utöver den importtull EU redan har för fordon producerade utanför EU.
Kina svarar på hoten med att förbereda egna strafftullar på varor från EU, bland annat på fläsk och spritdrycker.
Ett slutgiltigt beslut kommer fattas först i november, men tullarna ska redan nu börja registrera importer från Kina retroaktivt från mars.
Den amerikanska elbilstillverkaren Tesla, som fortfarande lider av strejkproblem här i Sverige, kan komma att få en individuell importtull efter att ha gjort en förfrågan till EU.