EUs biogasdom: “Hårt slag för transportsektorn

Sveriges skattebefrielse för biogas rivs nu upp efter en dom i EU-domstolen, vilket innebär att transportföretag får en prischock på 10 kr milen om de använder biogas som drivmedel. För företag kan det innebära en extra kostnad på över 30 miljoner kr per år:”Ett hårt slag för den gröna omställningen”, konstaterar Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Sommaren 2020 godkände EU-kommissionen en tioårig förlängning av Sveriges skattebefrielse för biogas. Beslutet överklagades däremot till EU-tribunalen av tyska biogasföretaget Landwärme, som ansåg att stödet snedvrider konkurrensen. Strax före jul kom domen som innebar att tribunalen ogiltigförklarade beslut om skattebefrielse, enligt DN av skäl som mer handlade om formalia och hur processen gått till.

Under måndagen kom beskedet att varken den svenska regeringen eller EU-kommissionen har valt att överklaga beslutet som vann laga kraft i lördags – något som branschorganisationen ställer sig mycket kritiska till då det innebär att ca 700 företag riskerar att få betala 1,5 miljarder mer i skatt.

Marcus Dahlsten. Foto Transportföretagen.

– Det här är ett hårt slag för transportsektorn och de företag som väljer att gå före i den gröna omställningen genom att använda sig av biogas. Vi ser att det kan innebära kostnadsökningar på upp till 30 miljoner kronor för ett åkeri med 150 biogaslastbilar. Transportsektorn är en lågmarginalbransch och det slår undan benen på företagen som kämpar i den gröna omställningens framkant, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett pressmeddelande.

Den svenska regeringen har skickat ett brev till EU-kommissionen för att understryka stödets betydelse för branschen och den gröna omställningen. De kommer ha en löpande dialog för att få ett fortsatt godkännande av skattebefrielsen. Processen innebär däremot en stor osäkerhet för transportsektorn och de långsiktiga förutsättningarna för den gröna omställningen.

– Transportsektorn har tagit ett stort ansvar i den gröna omställningen. Vi fick i februari lugnande besked av Elisabeth Svantesson att regeringen jobbade för att skattebefrielsen skulle vara kvar. Men gårdagens besked är inte lugnande och väcker fler frågor än svar. Nu måste regeringen presentera andra ersättningssystem för den offensiva gröna omställningen inom transportsektorn.