E-handlaren Lyko öppnar upp sin logistikinfrastruktur för leverantörsledet och blir TPL-partner åt en första kund, ett ”mellanstort skönhetsvarumärke”. “Det är våra leverantörer som har efterfrågat det här”, säger Anna Persson, logistikchef på Lyko.
Lyko gick mot strömmen 2022 och växte med 16 procent till en omsättning på 2,5 miljard kronor. Under de senaste åren har man investerat stort i logistiken: idag har man ett 12 000 kvm stort högautomatiserat lager i Vansbro, dubblet så mycket till står klart efter sommaren. Man har även arbetat hårt för att effektivisera och även pressa fram hållbarare transporter, bland annat genom att ställa krav på leverantörerna. Nu öppnar man upp sin logistikinfrastruktur för leverantörsledet. Idag säljer Lyko drygt 1 500 varumärken, från 1 000 leverantörer.
– Vi växer på enligt plan i våra egna volymer, som är väldigt mycket större än våra leverantörers. Det här blir en liten addering för oss, men väldigt bra för alla parter: leverantören kan fokusera på att bygga sitt varumärke och vi kan göra det vi är bra på som logistik och hållbarhet, säger Anna Persson, logistikchef på Lyko.
Kamp att leverera
Många av Lykos varumärken och skönhetsgrossister kämpar med logistiken, berättar hon, och det tar tid och resurser från annat och man når inte alltid helt i mål.
– Flera av vår leverantörer har inte en jättebra logistik idag, och att vi tar över den minskar risken att varorna som efterfrågas inte finns på lager hos oss, eller att det blir fel i inflödet. Den andra delen är att du tar bort ett steg i logistikkedjan, vilket skapar en effektivare logistik och en större kaka att dela på för bägge parter, säger Anna Persson.
De senaste åren har Lyko förvärvat flera varumärken, däribland Estelle & Thild, Love’n Layer, Acasia Skincare och Rebecca Stella Beauty så kunskapen och tekniken finns redan.
– Vi har redan en teknikstack för att hantera de här flödena, så det är ett ganska litet steg för oss. För våra leverantörer kan det däremot bidra med stort värde då vi förfinat logistikprocessen och arbetar hårt med hållbarhet, säger Tom Thörnblom, kommunikation- och hållbarhetschef på Lyko.
Förfina logistiken och sedan erbjuda den till leverantörerna, det är lite samma resa som Amazon?
– Ja, men till skillnad från Amazon så strävar vi efter att bli ännu bättre vänner med våra leverantörer och bidra till deras utveckling, säger Anna Persson.
Kommer ni erbjuda era TPL-tjänster utanför leverantörsledet?
– Vi kommer att fokusera på leverantörerna för det är där synergierna finns. Vi gör inte det här för affären i sig utan det bygger på samarbeten vi redan har. Vi har fått så många frågor från leverantörer som sliter med logistiken, och ser att det finns ett behov, säger Tom Thörnblom.
– Det här kommer att bli sjukt bra och att jag är så inspirerad att dra igång, säger en entusiastisk Anna Persson.
Av Klara Eriksson