Ur DL 3 2021: Logistik i ständig tillväxt

Lyko tillhör snabbväxarna inom e-handel, som på bara två år nästan dubblat omsättningen. “Min målsättning är att logistiken aldrig ska vara ett hinder för tillväxten”, säger Anna Persson, logistikchef hos Lyko.  

Ur Dagens Logistik nr 3 2021

E-handlaren Lyko har vuxit stadigt sedan starten 2008. År 2019 krossade man miljardvallen och redan i år lär man åtminstone närma sig att dubbla den omsättningen. 

– För oss som jobbar på Lyko är tillväxt och förändring vardag och erfarenheterna har lärt oss att vi klarar det. Vi vet egentligen inte hur man gör när man inte växer, säger Anna Persson, när vi träffas på huvudkontoret och lagret i Vansbro. 

Anna Persson bor själv i Evertsberg, och pendlar upp emot fyra timmar till jobbet varje dag, något hon gör eftersom hon har “världens bästa jobb”. E-handelsexperten Arne Andersson har kallat henne “Sveriges spetsigaste logistikchef” och tillerkänt hennes kompetens som anledning till att Lyko lyckats skapa en blomstrande e-handel från Vansbro – som helt klart ligger utanför de stora godsstråken.  

Valet att stanna i Vansbro handlade främst om att vi prioriterade att behålla vår personal, framför att lägga oss i ett traditionellt logistikläge, något jag är mycket glad över idag

Lykos centrallager i Vansbro. Foto Klara Eriksson.

–  Det var fina ord från en guru som Arne, men min insats måste ses som en del av teamets. Jag känner själv att med de förutsättningarna jag får här så är det nästan svårt att inte vara ”Sveriges spetsigaste logistikchef”. Här finns så mycket driv, kompetens, mod och vilja att ta vara på, svarar Anna Persson på berömmet.   

– Valet att stanna i Vansbro handlade främst om att vi prioriterade att behålla vår personal, framför att lägga oss i ett mer traditionellt logistikläge som Eskilstuna eller Jönköping. Och det är jag mycket glad över idag: tänk om vi hade flyttat in där i februari 2020 – strax innan pandemin. Jag vet inte hur vi skulle klarat det.  

Bakgrund från industrin 

Med en bakgrund från att bygga upp produktionsenheter för ABB världen över, hade hon ingen tidigare erfarenhet av e-handel när hon började på Lyko 2016. Hon översatte erfarenheterna från industrin till det hon såg på Lykos då manuella lager i centrala Vansbro, och inventerade marknaden tillsammans med övriga i ledningen, däribland familjen Lyko. 

–  Men det är egentligen inte så stor skillnad att titta på ett produktions- eller logistikflöde. Det handlar om att ha koll på vilka parametrar som är dimensionerande och sedan hålla processen så enkel som den kan bli. Det är oerhört bra att ha varit inne i processen när den är manuell, det skapar förståelse för vad som är kritiskt.  

Het start i nytt lager 

Precis före pandemin slog till i Sverige, och pressade e-handlare och transportörer till max flyttade Lyko in sitt nya automatiserade lager i Vansbro, där bolagets sortiment på 63 000 skönhets- och hårvårdsartiklar idag hanteras. Lagret är 12 000 kvm med entresolplanet, och domineras av en numera utbyggd skyttellösning från SSI Schäfer. Grå lådor far omkring och hanteras i Cubyn (själva lagringsdelen) av gula robotar som i gångar flyttar dessa fram och tillbaka i sidled och snabba hissar som förflyttar lådorna vertikalt. Lösningen är en så kallad “goods to man”- lösning, som flyttar produkter till plockstationer där produkterna behändigt läggs samman till ordrar, för att sedan fara vidare till packstationer där de av andra anställda emballeras, för att därefter hämtas av transportörerna. 

– Målet med vår automationslösning var att dubbla effektiviteten per drifttimme. Det har vi uppnått och det finns fortfarande potential att få ut mer. Min målsättning är att logistiken aldrig ska vara ett hinder för tillväxten, säger Anna Persson. 

Lykos “Cuby” är en hungrig varelse att mata: Micke Axelsson, flerårig medarbetare på Lyko, är en av de som sköter påfyllnaden vid Dagens Logistiks besök. Foto Klara Eriksson.

Fördubblas från november

Lagret invigdes med en skyttellösning med 40 000 backar, men från och med november i år tas en lika stor automationsanläggning till i drift, som tar Lyko från en kapacitet på 20 000 till 40 000 ordrar/dygn. Utbyggnaden var från början planerad att stå färdig nästa år, men tidigarelades när pandemins rekordvolymer stöpte om prognosen.  

– Utbyggnaden har skett parallellt med produktionen, det har varit ansträngande men gått bra tack vare ett fantastiskt samarbete mellan installationsteamet, våra teamchefer och skyddsombud. 

Varje artikel lagras på flera olika platser i Cubyn, för att undvika kö vid plockstationerna. Erfarenheterna har även gjort att man finslipat på detaljerna i lagerutformningen. Stationerna för påfyllnad av automationslösningen har utökats och ett antal hissautomater har adderats för att husera lågfrekventa artiklar.

Tillväxt föder hållbarhet 

Idag är ledtiden 20 minuter från att en order läggs på Lykos sajt, till att paketet kan vara klart för leverans. Man kan därmed erbjuda samma dag-leveranser till en stor del av landet, om ordern läggs före lunch.  

– Från oss går fulla bilar till bl.a. Borlänge, Örebro och Rosersberg med våra paket. Större volymer har möjliggjort en bredd av transportlösningar som är både hållbara och snabba, säger Anna Persson.  

– Jag har fortfarande inte sett någonting annat, som jag hellre skulle vilja ha. 

Många e-handlare väljer Autostore, men den lösningen passade inte Lykos sortiment och flöden, menar Anna Persson.  

– Eftersom vi har ett så plockintensivt flöde av relativt små artiklar är det svårt att få upp den mängden portar vi behöver i en Autostore utan att mängden ”luft” i lagringslådorna blir orimligt hög. Vi skulle behöva kombinera flera olika artiklar i en lagringslåda men detta skulle förstöra det fina med en Autostore som automatiskt flyttar de lågfrekventa längre ner i matrisen, säger Anna Persson som är nöjd med Lykos val. 

– Jag har fortfarande inte sett någonting annat, som jag hellre skulle vilja ha. 

Hur länge den nu fördubblade kapaciteten kommer räcka är oklart, med tanke på tillväxten kan den ta slut snabbt. Vart e-handlaren kommer att fortsätta växa när det händer är relativt solklart: ett bygglov för en framtida expansion i Vansbro är säkrat på 20 000 kvm. Med samma automationslösning kan man således sexdubbla kapaciteten gentemot idag. 

Av Klara Eriksson

Lykos automationslager i siffror:

Storlek: 12 000 kvm

Automationssystem: Cuby, SSI Scäfer 88 000 lådor, 300 skyttlar

Antal artiklar: 63 000 SKU

Kapacitet: 40 000 ordrar/dygn

Antal anställda (i Vansbro): 350

Omsättning q2 YOY: 1,8 miljarder

Kostnad för lager + automation= ca 300 miljoner