Falkenklev elektrifierar Malmötransporterna

Falkenklev Logistik fortsätter satsningen på eldrivna transporter för DHL i Malmö. Nu förstärker man flottan med sex eldrivna FUSO eCanter-lastbilar från Daimler Truck. De kompakta lastbilarna fyller gapet mellan skåpbilar och tyngre distributionsbilar.

Falkenklev Logistik är en långvarig partner till DHL och verkar främst i Skåne. Nu introducerar de sex nya FUSO eCanter som sina första eldrivna lastbilar i mellanviktsklassen. De kompakta lastbilarna väger 8,55 ton, har en hjulbas på 4 750 mm och rymmer upp till 15 pallar.

–De fyller gapet mellan skåpbilar och tyngre distributionsbilar och passar perfekt för våra transporter i centrala Malmö, kommenterar Victor Falkenklev, vd för Falkenklev Logistik.

Rutterna har ca 20-30 stopp och en genomsnittlig sträcka på under 20 km, vilket gör dem idealiska för elfordon som är effektivare vid start-stopp-körning än diesellastbilar. De nya lastbilarna får en räckvidd på upp till 140 km.

För att anpassa modellen till Malmös behov har återförsäljaren Veho installerat ett extra insteg vid förardörren för att underlätta för förare som är vana vid större lastbilar. De har även försetts med takspoiler och vindavvisare för ökad effektivitet.

För två år sedan byggde företaget en solpark på 15 000 kvm i Perstorp, 8 mil nordost om Malmö. Anläggningen producerar nu en dryg miljon kilowattimmar el per år och har ett batterilager på två megawatt som stabiliserar elnätet. Företaget kan nyttja solkraften vid sina egna anläggningar genom certifikatshandel. Målet är att elektrifiera hela fordonsflottan.

– Vårt mål är att ladda våra fordon med egen el från solparken. Om vi kan göra det vid egna laddstationer skapar vi en ”Green Circle” av hållbarhet, kommenterar Victor Falkenklev.