Fastighetsbolag går samman för energibesparing

Under hashtagen #HusFörHus går sex svenska logistikfastighetsbolag ihop i en gemensam energibesparingskampanj inför vintern. Syftet är att inspirera och uppmuntra fler till att spara energi:

– Det här är inte bara en fråga om att spara pengar, utan även en solidarisk fråga: Ju mer energi vi sparar här i Sverige, desto mer kan vi exportera till andra marknader i Europa som har det betydligt tuffare än vi, säger Jon Malmsten på Logicenters.

Inom fastighetsbranschen är energieffektivisering och driftoptimering inget nytt. Det är en fråga som branschen jobbat aktivt med i många år. Mot bakgrund av vinterns energisituation är dock insatser för minskad energianvändning särskilt angelägna nu.

– Vi är ett gäng bolag i branschen som har gått ihop i en gemensam kampanj, där vi går ut till våra hyresgäster och utmanar och uppmuntrar dem att ställa om och spara energi sina verksamheter, förklarar Jon Malmsten, energiomställningsexpert på Logicenters.

Den gemensamma energibesparingskampanjen går under hashtagen #HusFörHus, och sex logistikfastighetsbolag deltar initialt i kampanjen; Castellum, Catena, Corem, Mileway, NREP och SLP. Målet med kampanjen är att bidra till minskad energianvändning genom att samverka, dela kunskap, och inspirera så många som möjligt till att göra vad de kan för att spara energi.

– En lågt hängande frukt är att se över uppvärmningen i fastigheterna, här finns det massor att göra med smartare uppvärmningssystem som anpassas över dygnet och beroende på användning och bemanning.

Sprida goda exempel

Enligt Viktoria Wöhl, hållbarhetsansvarig på SLP, är initiativet framför allt ett sätt att sprida kunskap och lyfta frågan i branschen.

Viktoria Wöhl, SLP.

– Det går såklart att göra bra saker som enskild fastighetsägare, hyresgäst eller individ, men om man jobbar gemensamt och delar kunskaper och erfarenheter så kan man komma mycket längre och få större effekt. Man hittar helt enkelt bättre lösningar om man arbetar tillsammans.

Hur kampanjen och samarbetet kommer att se ut är inte klart, utan upp till de som deltar.

– Det här är ju inget nytt, utan något våra tekniska förvaltare jobbar med dagligen. Tanken är att kampanjen ska ge större gehör och uppmana till förändring, sprida goda exempel och kommunicera bra initiativ och lösningar som man kan dela med sig av. Att en aktör sänker temperaturen med en grad i ett lager har kanske inte så stor effekt, men om många gör det så får det effekt. Jag hoppas att vi genom att belysa det här gör att det kommer fram att det finns åtgärder att vidta – som gör skillnad.

Solidarisk fråga

Även om de skenande priserna på el gör att många företag just nu har goda orsaker till att se över sin energiförbrukning så är det inte först och främst det som kampanjen handlar om, menar Jon Malmsten.

Jon Malmsten, Logicenters

– Det handlar mycket om att öka medvetenheten kring de här frågorna. Vi har en svår energisituation i Europa just nu, där tillgången på energi är osäker. Om gasen blir för dyr eller om gasleveranserna stryps så sitter många företag och människor i Europa i en extremt svår sits, något som i sin tur påverkar konjunkturen och oss i Sverige, säger han.

– Ju mer energi vi sparar gemensamt här i Sverige desto billigare energikostnader får vi, samtidigt, som vi får mer elöverskott att exportera. På så vis kan vi bidra till att minska energikrisen och underlätta situationen i hela Europa.

Ju mer energi vi sparar gemensamt här i Sverige desto billigare energikostnader får vi, samtidigt, som vi får mer elöverskott att exportera

Kampanjen #HusFörHus går att följa i sociala medier, och de initiativtagande bolagen välkomnar fler fastighetsbolag såväl som kunder och samarbetspartners att ansluta och delta.

Av Hilda Hultén