Finländska konsumenter planerar att spendera ungefär lika mycket pengar på julklappar som förra julen, trots rådande ekonomisk osäkerhet. De handlar också allt mer från utländska nätbutiker. Dock verkar de inte särskilt intresserade av november-reorna, visar en färsk undersökning från leveransföretaget Matkahuolto.
Matkahuoltos senaste data indikerar att årets julhandel väntas förbli stabil, med en majoritet av finländarna som håller fast vid sina julklappsbudgetar. Enligt leveransföretagets trendrapport inför årets julhandel så planerar 57 procent av de tillfrågade konsumenterna att spendera ungefär lika mycket som förra året, med en genomsnittsbudget på 233 euro, vilket motsvarar ca 2 700 SEK. Samtidigt planerar 14 procent att öka sin budget medan 23 procent avser att minska den något.
Matkahuoltos data tyder även på att paketleveranserna kommer att ligga på samma nivå som förra årets volymer, vilket indikerar en stabil efterfrågan på leveranstjänster inför och under julen.
Svalt intresse för rean
Entusiasmen inför Black Friday är dock dämpad: nära hälften av de svarande är osäkra på om de kommer att handla under rean.
Samtidigt ser ehandelsförsäljningen en ökning för första gången på två år. Rapporten pekar ut två skäl som främst lockar finnarna till nätshopping: att undvika trängsel och julrusch i butikerna (66 %) samt möjligheten att jämföra priser (36 %).
Ökad nordisk shopping
En fjärdedel (24 procent) av de finska konsumenterna uppger också att de planerar att handla julklappar från utländska nätbutiker som Zalando, Elgiganten (Gigantti) och Temu. Och inte bara Kina-volymerna växer; enligt Matkahuolto görs totalt 26 procent av de finska nätköpen hos svenska e-handelsföretag, och bolaget förutspår att den gränsöverskridande shoppingen i Norden kommer att öka under de kommande åren.
– Den växande trenden med finska konsumenter som handlar från svenska nätbutiker innebär en möjlighet för svenska företag att stärka sin närvaro i Finland, kommenterar Kati Nevalainen, chef för paketleveranstjänster på Matkahuolto.