Hela havet stormar – på Logistik&Transport

Torsdag till fredag är det logistikmässa i Göteborg, med 130 utställare och scenprogram på två scener. Konferensen inleddes med globala spåret Hela havet stormar – där rederibranschen synades i sömmarna. ”2025 kommer att bli ett spännande år”, konstaterade sjöfartsexperten Lars Green.

Logistik&Transport är igång, liksom den tillhörande konferensen, där programmet inleddes med en global utblick där särskilt containerfrakten och rederimarknaden gavs stort utrymme. MSC, är världens största containerrederi, och deras Sverige-vd Maria Sturgis gav en bild hur deras ägare, den italienska familjen Aponte, utnyttjat det momentum som pandemin skapade, för att ta marknadsandelar.

– När våra ägare såg att: Nu stannar det upp – då köpte vi på oss det vi kunde köpa, och därigenom kunde vi växa vår flotta och vara beredda inför den ketchupeffekt som vi visste skulle följa, berättade hon från scenen.

MSC är idag världens största containerrederi med 850 fartyg, 300 rutter och 100 terminaler. Man står även bakom den nya direktlinjen mellan Göteborgs hamn, Europa och Asien.

Oligopolliknande marknad

Sjöfartsexperten Lars Green fördjupade bilden av containerfraktsmarkanden genom att närmare beskriva hur den fungerar.

– Containerindustrin är cyklisk, i en fas tjänar man pengar och då köps det in fartyg, kapaciteten ökar och efterfrågan går ner och då tjänar man inte pengar, och sedan går det upp igen, berättade han.

Det här leder till ganska unika förutsättningar för de globala rederierna, som har minskat drastiskt och idag är nio stycken, där de fyra största står för drygt 60 procent av containervolymerna. De har mycket höga fasta kostnader i form av de allt större containerfartygen, vilket gör det svårt att anpassa kapaciteten och bibehålla lönsamhet när efterfrågan går ner. Många rederier har gått i konkurs eller blivit uppköpta de senaste två decennierna.

– Under de senaste tjugo åren har det hänt mycket på containerfraktmarknaden, och de flesta rederierna som fanns då finns inte kvar. Nu har vi ett fåtal familjeägda bolag kvar, och det ska vi nog vara glada över. Det är en ganska mogen marknad, och de rederier som finns kvar har lättare att klara sig, sa han.

Rika rederier – bra!

När ketchupeffekten kom under pandemin, kunder rederierna plötsligt tjäna storkovan – och även det är något positivt, menade Lars Green.

– Du behöver ”görmycket deg” annars klarar du dig inte i den här branschen. Det har man nu efter pandemin, vilket behövs då man ska klara en omställning mot fossilfria bränslen och fartyg, och kunna investera i sina terminaler.

2025 blir ett spännande år för alla sjöfartsintresserade, konstaterade han: i februari sjösätter Maersk och Hapag–Lloyd sitt nya samarbete och sin nya strategi: ”hub and spoke”. Man går i från direktlinjer med många stopp med oceangående fartyg, till rundor med färre stopp – och feedertrafik från vissa storhamnar.

– På så sätt hoppas man kunna förbättra punktligheten i branschen, som är väldigt låg och som kostar oerhört mycket pengar. Det ska bli spännande och se om de lyckas.

Av Klara Eriksson