Footway meddelade i förra veckan att man satsar stort i Eskilstuna och bygger ut Sportamores lager till 48 000 kvm. Nu har även företagets nya e-handelsplattform lanserats, och i samband med den rullas Sportamore ut på 19 nya marknader.
Totalt finns därmed Sportamore tillgängligt på 24 marknader. Footway har även öppnat upp Heppo och RunForest, vars sortiment sedan bolagen förvärvades 2013 respektive 2015 sålts via Footways egen butik. Heppo erbjuder skor för alla tillfällen och i många olika prisklasser. RunForest är tydligt nischade mot löparskor med fokus på den medvetna löparkonsumenten.
– Expansionen av Sportamore är kanske en av de viktigaste aktiviteterna när vi lanserar vår nya plattform. Sportamore har en särställning inom sin nisch för sportprodukter i Norden och vi ser stor potential för butiken i Europa, kommenterar Daniel Mühlbach, vd för Footway.
– Det framtida Footway kommer vara en plattform med specialiserade onlinebutiker där produktutbudet drivs av kundernas behov baserat på data, AI och automation. Plattformens skalbarhet är en av dess främsta styrkor och vi är glada att direkt kunna påvisa detta genom att också återlansera Heppo och RunForest. Båda två representerar starka och omtyckta varumärken i Norden som kommer att komma till sin rätt och hitta sin publik i den nya miljön.
Footways nya e-handelsplattform omfattar i dagsläget butikerna Footway.com, Sportamore.com, Brandosa.com (tidigare Brandos), Heppo.com, RunForest.com och Thesolestory.com. Samtliga butiker kommer att finnas tillgängliga på 24 marknader.