Footway bygger ut med 25 000 kvm i Eskilstuna

Footway bygger och automatiserar ut sitt lager i Eskilstuna, som förvärvades i samband med köpet av Sportamore, med 25 000 kvm till totalt 48 000 – och öppnar upp för en ökad tillväxt med sin nya plattform där man öppnar upp för fler produktkategorier.

Footway meddelade nyligen att man utökar lagerytan hos TPL-partnern Postnord TPL i Helsingborg med 25 procent. Nu har man kommit med tydligare besked om sin framtida tillväxt- och logistikstrategi: Footway kommer satsa stort på sitt lager i Kjula, Eskilstuna, och bygger ut det med 25 000 kvm, till 48 000 kvm. Dessutom kommer den nya lagersatsningen automatiseras och digitaliseras, i linje med Footways nya e-handelsplattform som kommer lanseras i november.

– Utbyggnaden av lagret i Eskilstuna är en viktig satsning för framtiden och ännu en komponent i allt arbete som görs kring vår nya e-handelsplattform. I linje med vårt fokus på data och automation i den nya plattformen ska även det nya lagret präglas av högre automation för att därigenom uppnå ökad effektivitet. Att vi samtidigt dubblerar lagerytan visar tydligt våra tillväxtambitioner, lagret beräknas ha en kapacitet för försäljning på över 10 miljarder kronor, kommenterar Daniel Mühlbach, vd för Footway.

I linje med vårt fokus på data och automation i den nya plattformen ska även det nya lagret präglas av högre automation för att därigenom uppnå ökad effektivitet.

Ny e-handelsplattform

Footway planerar att under november lansera en helt ny e-handelsplattform med en gemensam global infrastruktur för alla koncernens butiker.

– Plattformen är skalbar på en helt ny nivå och innebär att vi enkelt kan rulla ut fler varumärken på fler marknader. Redan direkt i samband med plattformslanseringen kommer Sportamore att lanseras på 19 nya marknader. Även Solestory och Brandos kommer lanseras på fler marknader under november, kommenterar Daniel Mühlbach.

Den nya e-handelsplattformen är dessutom förberedd för alla typer av produkter.

“Det framtida Footway kommer vara en plattform med specialiserade onlinebutiker där produktutbudet drivs av kundernas behov baserat på data, AI och automation” skriver företaget och:

“Konsolideringsmöjligheterna på e-handelsmarknaden består och Footway avser fortsätta att investera i tillväxt.”

Konsolideringsmöjligheterna på e-handelsmarknaden består och Footway avser fortsätta att investera i tillväxt.

I den globala infrastrukturen för den nya e-handelsplattformen ingår exempelvis logistik, kundservice, leverantörsportal och checkout-funktionalitet. Butikerna, som i dagsläget omfattar Footway, Sportamore, Brandos och Solestory, representerar samtidigt olika produktkategorier med unika skyltfönster och produkter som behöver lagerhållas.

Närmast i tid påbörjas integrationen av sko- och modehandlaren Caliroots, som Footway nyligen förvärvade.

Att vi samtidigt dubblerar lagerytan visar tydligt våra tillväxtambitioner, lagret beräknas ha en kapacitet för försäljning på över 10 miljarder kronor

Säkerställa kapacitet

Den nya lagersatsningen är en del i att säkerställa kapacitet i lager- och logistiklösning i takt med att butikerna expanderar. Utbyggnaden omfattar ytterligare 25 000 kvm vilket vid färdigställandet resulterar i en total lageryta om 48 000 kvm. Arbetet kommer präglas av ett tydligt hållbarhetstänk med fokus på energieffektivitet. Byggnaden kommer att certifieras med GreenBuilding vilket kräver att den använder minst 25 procent mindre energi än tidigare.