Footway plockar marknadschef från H&M

E-handelbolaget Footway Group har rekryterat Daniel Claesson som Chief Commercial Officer. Han kommer närmast från rollen som Chief Product Officer på H&M Group, där han tidigare varit global affärsutvecklingschef och e-handelschef.
 

Daniel Claesson. Foto Footway

I sin roll som CCO för Footway Group kommer Daniel att ansvara för den kommersiella verksamheten på gruppens multistore-plattform som idag samlar åtta nischade butiker med försäljning på 24 marknader. Utöver att förvärva och starta egna butiker på plattformen optimeras den också för att kunna växa med externa butiker som då kommer att få en stärkt konkurrenskraft genom att nyttja plattformens skalfördelar inom bland annat räckvidd, logistik och kundsupport.

Daniel har en mycket omfattande erfarenhet inom retail och e-handel. I sin senaste roll, som produktchef (CPO) på H&M Group, där han varit en del av koncernledningen och ansvarat för strategi, utveckling och drift av samtliga digitala produkter inom H&M-koncernen. Tidigare har han varit global affärsutvecklingschef för H&M Group och global e-handelschef för H&M. Daniel är civilingenjör i industriell ekonomi från Linköpings tekniska högskola och civilekonom från Linköpings universitet.

”Jag brinner för digitala affärer och ser fram emot att få bidra på Footway Groups fortsatta tillväxtresa med en tydlig ambition att växa sin plattform med fler butiker, både egna och externa. Footway Group har med sina nischade butiker och sin multistore-plattform en unik position inom europeisk e-handel. Mitt fokus kommer vara att stärka respektive butiks kunderbjudande genom att nyttja plattformen optimalt och samtidigt expandera med nya butiker”, säger Daniel Claesson i ett pressmeddelande.

”Med Daniel ombord stärker vi teamet med branschledande expertis när vi gör oss redo att kunna ta emot ännu fler butiker på plattformen. Daniels tunga erfarenhet från global expansion kommer utgöra ett värdefullt stöd för alla butiker på plattformen när de fortsätter växa med fokus på kundupplevelse, data och gemensamma funktioner”, kommenterar Louise Liljedahl, HR-chef och medgrundare på Footway Group

Daniel Claesson börjar i sin nya roll i januari 2022.