Först Lidl, nu Oatly – Einride satsar på eldrift utan autonomi

Lidl meddelade i slutet av april att man inleder en omställning av hela sin fordonsflotta mot eldrift, i samarbete med Einride – kända för sin autonoma el- lastbilar. Nu presenteras ett liknande samarbete med Oatly.

– Att byta till el-lastbilar ger en avgörande klimateffekt. Vi planerar för och vill agera förebild för den större globala omställningen till el-transporter, kommenterar Simon Broadbent, global logistikchef på Oatly.

6 chaufförer och 4 tunga lastbilar kommer att rulla i två skift och köra 100 mil landsväg per dygn. Från oktober kommer 9 av 10 transporter till Oatlys lager i Helsingborg att köras med el. På sträckorna inordnas även Oatlys kvarvarande diesellastbilar i samma teknikplattform från Einride.

Det brukar framhållas att de stora batteripaket som krävs för att kunna köra en tung lastbil på el minskar miljönyttan av att elektrifiera tunga transporter – om man inte ex. elektrifierar vägarna. Men Einride menar att det går genom nytänk och smart planerad körning.

– Genom att planera transporter mer exakt kan vi köra 42 ton tunga lastbilar 12 mil utan att ladda. Det handlar om att med mjukvara optimera och koordinera chaufförer, fordon, rutter, laddning mm. I varje Oatly-skift kör vi exempelvis med tre chaufförer i totalt fyra olika lastbilar. Ett nytt tankesätt i transportvärlden. Detta för att alltid ha en lastbil på laddning, vilket sliter mindre på batterierna och därmed är mer hållbart och ekonomiskt, kommenterar Jonas Hernlund, säljchef Einride.

– Tekniken är idag fullt mogen att samordna ett helt system med transporter i realtid. Vi klarar olika slags fordon, bränsle, rutter, packning mm. samtidigt. Transporter är inte längre en bulkvara utan en affärsfråga. De närmaste 2–3 åren skapar vi tillsammans en industriell standard för klimat- och affärssmarta transportsystem, kommenterar Robert Falck, grundare Einride.

I ett slag sänker Oatly klimatavtrycket i sina transporter från fabrik i södra Sverige med 87 procent eller 430 ton koldioxid per år.

Längre fram väntar fjärrstyrda el-lastbilar och självkörande elfordon.

– Fjärrstyrning är ett naturligt steg för att effektivisera ytterligare. Före det ska Oatly elektrifiera fler transporter runtom i världen. Vi hoppas också att våra olika partners tar intryck och går över till el-drift. Vi leder utvecklingen idag, och planerar att fortsätta leda den, kommenterar Simon Broadbent.