Fortsatt stark ökning för Kinapaketen

I senaste Paketindex, som släpptes i fredags, syns återigen en stor ökning av utlandspaketen. Jämfört med förra årets kvartal 2 ökade paketvolymen med 4,7 miljoner paket, varav 3,1 miljoner av dessa kom från utlandet. Totalt skickades 52,8 miljoner paket till svenska e-handelskonsumenter under kvartalet, varav 11 miljoner var utlandspaket. ”Vi ser att den stora ökningen av utlandspaket håller i sig”, kommenterar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, som tar fram rapporten tillsammans med HUI.

Utlandspaketen är 3,1 miljoner fler kvartal 2 2024, jämfört med kvartal 2 2023. Källa/Diagram Paketindex K2/Transportföretagen/HUI.
E-handelspaket de senaste 3,5 åren enligt Paketindex. Källa/Diagram Paketindex K2/Transportföretagen/HUI.

Under årets andra kvartal levererades elva miljoner paket från utländska e-handlare till svenska konsumenter, 3,1 miljoner fler än under samma period 2023. Totalt ökade paketvolymen med 4,7 miljoner paket under kvartal 2 2024, jämfört med kvartal 2 2023.

– Vi ser att den stora ökningen av utlandspaket håller i sig. Det går inte att förneka att Shein och Temu-effekten påverkar hur vi svenskar handlar på nätet, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Samtidigt ser transportörbranschen att den totala paketvolymen under det andra kvartalet ökade med 9,6 procent, vilket är fler än någonsin tidigare.

Det går inte att förneka att Shein och Temu-effekten påverkar hur vi svenskar handlar på nätet

Under det andra kvartalet ökade antalet paket som levererades till utlämningsställen med 15,2 procent, medan hemleveranserna minskade med 0,1 procent. Det blev andra kvartalet i rad där leverans till utlämningsställe växte i starkare takt än hemleveranserna, vilket bryter en långsiktig trend där hemleveranser vuxit på bekostnad av utlämningsstället. Paketboxar som utlämning belyses inte i rapporten för kvartal 2.

Av Klara Eriksson