2023 blev ett rekordår för Göteborgs Hamn med största mängden hanterade containrar någonsin. När siffrorna för årets första halvår sammanställs ser ett nytt rekord ut att vara inom räckhåll, med fem procents tillväxt hittills i år. Samtidigt backar rorotrafiken och fordonshanteringen.
Årets första halvår visar på en ökning av containervolymerna i Göteborgs hamn med 5 procent, till 467 000 hanterade teu. I statistiken syns också att första kvartalets trendbrott, där importvolymerna ökade med 11 procent, håller i sig. Det andra kvartalet i år är det 15:e kvartalet i rad där hamnens containervolymer växer. Det innebär en konstant ökning sedan tredje kvartalet 2020.
– De signaler vi fick från marknaden om stärkt köpkraft och ökad efterfrågan tidigare under året har visat sig stämma. Även exportvolymerna fortsätter uppåt, bland annat för att skogsindustrin utökat sin export via just Göteborgs Hamn, kommenterar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.
Antalet containrar transporterade till och från hamnen på järnväg har tagit fart med en tillväxt på 6 procent för halvåret sammanräknat. Förklaringen är en kombination av både växande volymer på de befintliga destinationerna ute i landet, samtidigt som flera nya destinationer lagts till i hamnens järnvägsnätverk.
Roro och fordon
Den intraeuropeiska rorotrafiken under första halvåret har minskat med 4 procent till 270 000 hanterade roroenheter.
– Det är en avmattning som hänger ihop med den fortsatt osäkra Europakonjunkturen. Men vi har förhållandevis goda siffror i Göteborg relativt sett. Tittar vi på andra hamnars motsvarande trafik så är nedgången större, kommenterar Claes Sundmark.
Hanteringen av nya fordon i hamnen minskade med 3 procent till 132 000 bilar under första halvåret. Det var främst importen av bilar till Sverige som minskade, vilket förklaras av antalet svenska nybilsregistreringar under perioden som gick ner med 6 procent enligt statistik från Mobility Sweden.
Energiprodukter och övrigt
Hanteringen av energiprodukter i hamnen ökade med 13 procent, till 11 miljoner ton jämfört med motsvarande halvår 2023. Då var volymerna var förhållandevis låga på grund av planerade stopp för underhåll och investeringar i ökad kapacitet för biobränsleproduktion.
Hamnen tog emot 26 kryssningsanlöp under första halvåret, jämfört med 33 under samma period förra året. Nedgången beror på planerade arbeten kring ett av hamnens kryssningslägen i Arendal som varit avstängt. Inom färjesegmentet ökade passagerarantalet med 3 procent till 652 000.
Hanteringen av konventionella torrbulkfartyg fortsätter att öka. Under första halvåret hanterades 270 000 ton torrbulk, vilket är en ökning med 31 procent. Bakom ökningen ligger bland annat nya exportflöden av skogsprodukter, granulat och byggnadsmaterial för stora infrastrukturprojekt.
Göteborgs Hamns godsvolymer, första halvåret 2024
Jan-Juni 2024 | Jan-Juni 2023 | Jfr % | |
Container, TEU | 467 000 | 446 000 | 5% |
Järnväg, TEU | 249 000 | 234 000 | 6% |
Ro/ro enheter | 270 000 | 280 000 | -4% |
Nya bilar | 132 000 | 137 000 | -3% |
Passagerare | 652 000 | 636 000 | 3% |
Kryssningsanlöp | 26 | 33 | -21% |
Energi (m ton) | 11 | 10 | 13% |
Torrbulk (ton) | 270 000 | 206 000 | 31% |