Rederiet Stena Line planerar att sjösätta två fossilfria batteridrivna fartyg på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn i Danmark senast 2030. Det meddelade Stena Lines vd Niclas Mårtensson under en presskonferens gällande samarbetet Tranzero Initiative, i Göteborg torsdagen 4 februari.
För att öka takten i omställningen av transportsektorn till fossilfria alternativ, har Stena Line, Volvokoncernen, Scania och Göteborgs Hamn inlett samarbetet Tranzero Initiative för att kraftigt minska koldioxidutsläppen kopplade till Nordens största hamn. Målet är att reducera de klimatpåverkande utsläppen med 70 procent till 2030.
I samband med en presskonferens om projektet i Göteborg den 4 februari meddelade Stena Lines vd Niclas Mårtensson rederiets planer på att sjösätta två fossilfria fartyg på färjelinjen mellan Göteborg och Fredrikshamn i Danmark senast 2030.
– Vi går nu från vision till verklighet med det batteridrivna fartyget Stena Elektra. Inom ett år kommer vi presentera en färdig design och byggspecifikation och senast 2025 ska vi lägga den första beställningen. Detta är ett stort steg mot fossilfri sjöfart, kommenterar Niclas Mårtensson, vd för Stena Line och ledamot i Regeringens Elektrifieringskommission.
Helelektrifierad överfart
Stena Elektra blir världens första fossilfria RoPax-fartyg i sin storlek och kommer bli cirka 200 meter lång och ha en passagerarkapacitet på 1 000 personer och en fraktkapacitet på 3 000 längdmeter. Färjan som ska byggas i stål med hög hållfasthet för att minska vikten och öka effektiviteten beräknas kunna segla cirka 50 nautiska mil med endast elkraft från batteri, mostavarande distansen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Batterikapaciteten ombord kommer behöva vara cirka 60-70 MWh och fartyget ska laddas i hamn. Stena Line undersöker också möjligheten att kombinera batterier med andra alternativa bränslen som bränsleceller, vätgas och biometanol för att öka fartygets räckvidd.
– Elektrifieringen av sjöfarten har bara börjat. Vi ser en stor potential för batterihybrider och batterifartyg på flera av våra färjelinjer i Europa. Men det krävs mer än eldrivna fartyg. Övrig infrastruktur såsom laddmöjligheter med grön el i hamnar, måste utvecklas parallellt och därför är det viktigt att samarbeta över olika dicipliner, som i fallet med Tranzero Initiative, kommenterar Niclas Mårtensson.
Batterihybrid i drift sedan 2018
Stena Line har sedan 2018 seglat med batterihybriden Stena Jutlandica på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Färjan använder batteri för att manövrera och styra bogproellrar vid navigation i hamn. Batterierna laddas både med grön landström i Göteborg och under gång. Totalt bidrar batteridriften till en minskning av CO2 med 1 500 ton per år, vilket motsvarar utsläppen från 600 personbilar.