Jollyroom ökade försäljningen med 300 miljoner under 2020

Jollyroom som 2020 fick priset “Årets Logistiketablering” ökade sin försäljning med 300 mkr under året. Nu siktar de på en total omsättning på tre mdkr till 2023.

Jollyroom tilldelades priset Årets Logistiketablering 2020 för det senaste bygget i deras “Jollypark” på Hisingen. Nu kan de rapportera att den totala omsättningen för 2020 landade på 1 770 mkr, en ökning med 300 mkr.

– Vi passerade en miljard 2017 och kommer att passera två miljarder under 2021. Sammantaget ökade tillväxten under 2020 med 300 miljoner. Bara i november sålde vi julklappar för mer än 300 miljoner SEK, kommenterar Ole Sauar, koncernchef och grundare av Jollyroom.

Lägre omkostnader och automatisering

Ole Sauar.
Foto Jollyroom.

– Näthandel handlar om att effektivisera varans resa från producent till konsument. Vi jobbar för att varorna ska skickas direkt från fabriken där de produceras till vårt centrallager i Göteborg. Därifrån skickar vi vidare varan till kunder i Norden. De senaste åren har vi investerat mer än 100 mkr i automatisering, bland annat från norska Autostore. Det ger oss bättre kontroll, kapacitet och lägre omkostnader. Besparingarna vi uppnår kommer kunden kunna nyttja i form av lägre priser. Den med lägst omkostnader vinner i slutändan, kommenterar Sauar.

3 miljarder kronor under 2023

Jollyrooms nästa ambition är att omsätta 3 miljarder år 2023.

– Vi har haft fantastiska dagar så här långt under 2021 med tillväxt över 50 procent mot fjolåret. Den stora övergången till handel över nätet är igång och vi står bra positionerade för den övergången, kommenterar Sauar.