När året började tog last mile-företaget Gordon över ansvaret för samtliga hemleveranser från Coops butiker i Stockholms, Uppsala, Södermanlands och Östergötlands län, genom ett avtal med Coop Butiker & Stormarknader AB (CBS). I och med att Coop lägger om sin e-handelsstrategi, innebär det att Gordon kommer ansvara för 90 procent av Coops hemleveranser i Sverige.
Last mile-aktören Gordon har levererat matkassar från Coop-butiker under många år. I och med det nya avtalet med Coop Butiker & Stormarknader AB är bedömningen att Gordon under 2023 kommer att fördubbla antalet hemleveranser för Coop jämfört med 2022.
– I dag använder Coop i hela Sverige Gordons techplattform för att orkestrera hemleveranser. Vi är stolta över förtroende som vi fått av Coop Butiker & Stormarknader AB och hoppas kunna inleda samarbeten med resterande Coop-föreningar för att göra hemleveranser mer hållbara och möjliga för fler, säger Ali Ghoce, vd för Gordon Delivery, i ett pressmeddelande.
Coops medlemsägda verksamheten är uppdelad geografiskt i 28 konsumentföreningar, där Kf Stockholm är störst med närmare 200 butiker och 1,2 miljoner medlemmar i Stockholm, Östergötland, Södermanland, Enköping och Uppsala. Butikerna och e-handeln i KfS drivs via bolaget CBS, Coop Butiker & Stormarknader.
CBS meddelade i december att man lägger ner sin dark store i Kungens Kurva, som man haft sedan 2017. E-handelskunderna ska i stället servas från vissa utvalda stormarknader, som får en yta avsedd för e-handelsplock.
– För oss är sortiment, pris och tillgänglighet centrala delar i vårt onlineerbjudande. Då vi nu går från centrallager till butiksdriftad e-handel möts våra kunder av samma utbud online som de kan få i sin fysiska butik till stormarknadspris och med låg utkörningsavgift, säger Erik Edvardsson, chef Erbjudande & Varuflöde på Coop Butiker & Stormarknader.
– Förändringen innebär också att hemleveranser kan erbjudas mer frekvent, från var tredje till varannan timme, och här erbjuder Gordon med sin last-mile plattform en effektiv lösning. Det är också intressant att Gordon tittar på elektrifierade transporter, vilket bidrar till att minska vårt klimatavtryck.
Fortsatt tillväxt för Gordon
Gordon, som levererar w-handlade kylda varor hem såsom mat, läkemedel och blommor, grundades 2015 i Stockholm. Sedan dess har verksamheten växt kraftigt. 2022 hade Gordon en nettoomsättning på 569 miljoner kronor. Bland kunderna i Sverige finns HelloFresh, Ica, Coop, Mylla.se, MEDS och FirstVet.
Under den senaste tiden har Gordon också ingått avtal om samordnade hemleveranser i Sverige med bagerikedjan Gateau AB med verksamhet i Stockholm, Uppsala och Skåne, Gimmie Food som säljer sydkoreanska livsmedel, Nixta som säljer tacomenyer och Svenska Brasserier som säljer färdiga maträtter från Stockholmsrestauranger som Riche, Teatergrillen och Sturehof. I Danmark har Gordon inlett ett samarbete med Ghost chef som erbjuder färdiga matkassar med vardagsmat.