I vår flyttar Sportshopen logistiken till ett nybyggt, omni-automatiserat lager på 24 300 kvm i Sörred, där det finns gott om plats att växa. “Vi planerar att bredda verksamheten till tredjepartslogistik, dels för pallgods men också integrerat piece-plock i vår Autostore, berättar Sportshopens logistikchef Kristoffer Ömar.
Sportmode- och fritidskoncernen Swedemount Sportswear & Fashion grundades 1991 i Grebbestad och har idag 18 butiker i Sverige under namnet Sportshopen, en Bazar-butik och en växande e-handel. Sortimentet består i huvudsak av kläder och skor från leverantörer och genom egna varumärken.
I vår flyttar Sportshopen in i sitt nybyggda logistikcenter på 24 300 kvm i Sörred Logistikpark, Göteborg, som bolaget hyr av Bockasjö och Platzer. Fram tills nu har Sportshopen haft en kombination av lagerlösningar; dels en TPL-lösning hos DSV i Göteborg och dels ett eget, 3 500 kvm stort lager i Grebbestad, där ca 70 personer arbetar. Nu ska logistiken konsolideras i det nya lagret, som även innehåller kontor.
– Vi har tagit rejäl höjd för att växa i det nya lagret, under de närmaste 3-5 åren kommer vi ha ytor över, där vi tänker oss att vi ska kunna ta in andra företags volymer och starta TPL-verksamhet, berättar Kristoffer Ömar, butiks- och logistikchef på Sportshopen.
Vi har tagit rejäl höjd för att växa i det nya lagret och tänker oss att vi ska kunna ta in andra företags volymer och starta TPL-verksamhet
Flytten påbörjades den 1 mars och ska vara klar i mitten av april. Lagret har även utrustats med en en Autostore-lösning från Element Logic, med 50 000 backar, 48 robotar 13 portar för plock och inlagring, med tillhörande bansystem, som ska hantera både e-handels- och butiksflöden.
– 17 personer följer med från Grebbestad och totalt kommer vi att ha 40-50 personer anställda på det nya lagret, beroende på säsong och volymer. Rekryteringen för grundbemanningen pågår för fullt, vi är nästan i mål, berättar Kristoffer Ömar.
Bakgrunden till satsningen är koncernens snabba e-handelstillväxt och en planerad butiksexpansion:
– Vi öppnade vår 18e butik i Luleå i januari, och vi tittar på fler lägen för att nå ännu fler konsumenter runtomkring i Norden.
Lanserat på Zalando
Sportshopen expanderar också internationellt på e-handelssidan; sedan i höstas säljer bolaget sina egna varumärken via Zalandos marknadsplats i flertalet europeiska länder.
– Det har gått jättebra på Zalando hittills och volymerna växer. Vi tittar på att skicka varor till Zalandos lager i Tyskland för att sköta den europeiska distributionen direkt därifrån, och vi ser även över möjligheten att ansluta till fler marknadsplatser.
Produktionen av egna varumärken sker i Asien, främst Kina, Bangladesh och Vietnam, och 100 procent av volymerna kommer in via container till Göteborgs hamn – en viktig anledning till att bolaget valt att flytta logistiken just till Hisingen, ett stenkast från hamnen.
– Läget är perfekt för oss, Lagerflytten kommer att korta ledtiderna och ge en förbättrad service till både e-handelskunder och butiker.
Bolaget tittar också på att investera i ett nytt lagerhanteringssystem (WMS) för att ytterligare förbättra hanteringen.
Vi är på en resa som bolag där målet är att växa och skapa en effektiv och integrerad försörjning.
– Vi är på en resa som bolag där målet är att växa och skapa en effektiv och integrerad försörjning. Vår logistik har varit väldigt butiksanpassad tidigare, målet är att få till en helt integrerad logistiklösning med tydligare, enklare flöden, som vi även kan utnyttja i vår TPL-verksamhet och integrera andra kunders flöden i, säger Kristoffer Ömar.
Lanserar TPL-verksamhet
I det nya lagret kommer närmare 10 000 kvm av ytorna att stå oanvända initialt, och planen är att bredda verksamheten till att även sköta logistiken åt andra företag. Kristoffer Ömar tänker sig att bolaget ska kunna hantera både pallgods och manuellt plock, men också integrera TPL-kunderna med de egna flödena i robotlagret på sikt.
– Vi vill gärna ha en bredd i TPL-verksamheten och säger inte nej till någon typ av gods. Men drömmen är ju om det skapar synergier med vår egen verksamhet, och går att hantera kundernas flöden på ett bra sätt med både pallgods, manuellt styckplock och piece-plock i vår Autostore.
Av Hilda Hultén