Grafokett nylanserar digital satsning och dubblerar lagerytan

Grafokett, en svensk global leverantör av koncept för produktmärkning, har flyttat in i en ny lagerlokal i Norrtälje och därmed fördubblat lagerkapaciteten. De nylanserar också sin digitala satsning under det nya namnet Cloudlabel, för att bättre spegla den digitala omställningen i etikettvärlden.

Grafokett är idag ett globalt företag med huvudkontor i Ängelholm som levererar produkter för produktmärkning. Etikettmärkningen rör sig allt mer mot digital, bland annat tack vare e-handeln och tillverkningsindustrin som gör det nödvändigt att använda fler förpackningar för att skydda artiklar under transport.

Företaget erbjuder en webbaserad digital helhetslösning sedan 2016, där det går att designa, hantera och skriva ut etiketter. Lösningen är skalbar och kan skräddarsys efter kundens behov. Den digitala satsningen byter nu namn från Grafokett Online till Cloudlabel för att bättre spegla det digitala erbjudandet gentemot marknaden.

– Vi hjälper företag att ställa om och uppnå digital transformation med ett modernt system för etiketthantering. Med hjälp av Cloudlabel kan företag digitalisera snabbt och enkelt och även designa, hantera och skriva ut etiketter var som helst i världen med molnlagring, kommenterar Olof Hultberg, CFO på Grafokett.

Företaget expanderar också med ett nytt lager i Norrtälje. Då material för etiketthantering och den digitala tjänsten Cloudlabel inte är särskilt skrymmande rör det sig inte om några gigantiska lager, men med det nya lagret fördubblar de sin kapacitet. Samtidigt kan de bredda utbudet av produkter och erbjuda bättre service och flexibilitet till kunderna.

– Vi är mycket nöjda med vårt nya lager! Vi har mer än fördubblat vår kapacitet med cirka 340 kvm golvyta och pallkapacitet på cirka 380 platser. Det innebär att vi kan lagra fler artiklar och är redo att agera snabbt och effektivt. Vi har nu bättre kontroll över vår egen process i allt från orderhantering och packning till transport. Vi kan lösa våra egna problem snabbare och fatta våra egna beslut, kommenterar Daniel Nehl, vd för Grafokett.