Gräver med AI i det tyska returberget

Tyskar är vana att beställa “lite extra” när de handlar kläder online: Inom fashion kommer nämligen 64 procent av allt som beställs i retur, och plaggen åker på en kostsam resa på flera veckor via sortering i Polen, innan de kan säljas igen. Med hjälp av AI-styrning vill Startup-företaget Toern få kunderna att skicka sina returer direkt till nästa kund istället. 

Artikel ur temat om klädlogistik i Dagens Logistik nummer 4 2024

Alena Schneck och Jonas Zeuner på Toern vill ta hjälp av AI för att skicka returer direkt till nästa kund, och på så vis minska det tyska returberget. Foto Toern 

Tyska konsumenter har tagit begreppet “e-handel är att flytta hem provrummet” till en för oss i Norden okänd nivå: Hela 64 procent av alla kläder som handlas online i Tyskland skickas i retur, enligt returaktören Toern. Totalt handlar det om 440 miljoner paket som skickas i retur varje år. Bakgrunden är att  den tyska konsumentlagstiftningen fram till 2014 tvingade e-handlare att erbjuda fria returer, innan EU gick in och harmoniserade lagstiftningen. 

Många e-handlare har försökt att införa en returkostnad, men det har inte tagits emot så väl

– Tyska konsumenter har vant sig vid att returnera mycket, man beställer olika färger eller storlekar av samma plagg eller sko, och skickar tillbaka det som inte passar. Många e-handlare har försökt att införa en returkostnad, men det har inte tagits emot så väl, berättar 

Alena Schneck, vd och medgrundare på Toern.

Precis som i Sverige så tar de flesta returförsändelserna en lång resa innan de kommer tillbaka till lagret i säljbart skick. I Tysklands fall skickas oftast returvolymerna till Polen, där det som går att sälja igen sorteras ut från det som behöver lagas eller kasseras. 

– Med tanke på att 98 procent av alla returer som skickas tillbaka är i perfekt skick, så blir det ett oerhört resursslöseri. Dels onödiga transporter, men också att varorna inte är säljbara igen förrän efter kanske tre veckor, det innebär onödig kapitalbindning och att man riskerar att de går ur säsong och blir osäljbara på grund av det, säger Alena Schneck. 

AI-lösning för Peer to peer-returer

Alena Schneck har tidigare bakgrund från modeindustrin, och såg problemen med returberget på nära håll. 2022 startade hon Toern tillsammans med IT-vetaren Jonas Zeuner, för att försöka lösa problemen med AI:s hjälp. Toern utvecklar en SaaS-lösning för att konsumenter ska kunna skicka returer direkt till nästa person – utan att de först behöver skickas tillbaka till något lagret. 

Allt är transparent i utcheckningen, och konsumenten väntar sig därför inte samma originalförpackning eller leveransupplevelse som om e-handlaren själv skickar varan

– Idén är att kunden som vill returnera en vara fotar den och beskriver dess skick. Algoritmen kan då avgöra om varan är säljbar, och registrerar den mot e-handlarens lagersystem. Nästa gång en annan kund efterfrågar just en sådan vara så får kunden frågan i checkouten om man vill ha en ny produkt från lagret, eller en returnerad vara till ett lite billigare pris. Allt är transparent i utcheckningen, och konsumenten väntar sig därför inte samma originalförpackning eller leveransupplevelse som om e-handlaren själv skickar varan.

Enigt Alena Schneck är de bara i början av vad AI kan göra för att effektivsera logistiken kring returer. 

– Det finns otroligt mycket mer man kan göra, och även med tjänster och funktioner som minskar returbeteendet från början, och förstärker ett sundare köpbeteende. 

Av Hilda Hultén