De flesta e-handlare tvingas att jobba med varuleveranser sekundärförpackade för butikshandeln, nu ger sig nätverket Hållbar e-handel in på området i ett projekt med syfte att göra dessa mer lämpade för e-handeln: ”Det skulle effektivisera logistiken och hållbarhetsvinsterna kommer på köpet” säger Jonas Arnberg på Hållbar e-handel.
Många e-handlare tvingas jobba med varuleveranser anpassade för butikshandeln: det kan vara sex deodoranter i ett inplastat tråg, som man får slita upp på lagret och skicka till återvinningen. Men det senaste decenniet har e-handeln vuxit starkt, och Jonas Arnberg på e-handelsnätverket Hållbar E-handel tror att branschen kan ha nått en sådan storlek att det här nu går att förändra.
– E-handeln är idag tre gånger så stor som för tio år sedan, jag tror att det gör det är lättare att få med sig bolag på den här förändringsresan, säger Jonas Arnberg till Dagens Logistik.
– Jag tror absolut att e-handel är det hållbaraste sättet att handla på sikt, men e-handeln är omogen. Att få bort de här förpackningarna skulle effektivisera logistiken och då kommer hållbarhetsvinsterna på köpet.
Börjar med kunskapsinhämtning
Som en del av projektet som finansieras av innovationsnätverket ASTER (Alliance för Sustainable E-Commerce) ska nu Blomsterlandet och Apotea göra tester där man försöker få bort onödiga förpackningar i leveranskedjan in till e-handelslagret. Testerna ska analyseras och resultera i en rapport. Samtidigt ska en arbetsgrupp med e-handlare, förpackningsföretag och transportörer bildas för att ta fram ett utkast av en avtalsbilaga för leveranser till ett e-handelslager. Denna arbetsgrupp kommer att ledas av Mårten Sjölin, logistikexpert på Sjölin&Löfgren.
– Mycket fokus har legat på lastmile-leveranserna till kund och att effektivisera dessa men det finns mycket kvar att göra i leveranserna till e-handlarnas lager där man än så länge bara plockat de lågt hängande frukterna, kommenterar Mårten Sjölin, projektledare för initiativet E-com Ready och logistikexpert.
Amazon med på tåget
Projektet startar upp om två veckor och rapporten ska vara färdig i höst. Amazon är en av de e-handelsaktörer som medverkar i arbetsgruppen.
– Det ger absolut tyngd och vi hoppas att de har ju jobbat mycket med sina förpackningar, så vi hoppas de kan bidra med erfarenheter och kunskap i ämnet, säger Jonas Arnberg.
– Alla intresserade företag är välkomna i arbetsgruppen, nu eller senare. Vi hoppas kunna starta upp ett långsiktigt arbete kring förpackningar.
Av Klara Eriksson