“Hållbar e-handel” – ny branschcertifiering

Ehandel.se och en rad e-handelsprofiler som Pär Svärdson på Apotea, Ville Kangasmuukko Nordström på Bubbleroom och Patrik Rees, grundare och styrelseordförande på investmentbolaget E-Business Partner har gått samman för att skapa en hållbarhetscertifiering för e-handlare.

Det började som ett nätverk men sedan dess har arbetet fortskridit i hög takt, enligt ehandel.se och nu är Hållbar E-handel öppen för anmälningar från företag. Samtidigt har initiativet format en organisation där Patrik Rees kommer att ha rollen som ordförande.

– Det här är ett väldigt viktigt initiativ för alla oss som jobbar med e-handel. Alla e- handlare behöver ta ett stort ansvar för sitt eget hållbarhetsarbete och det ska vi hjälpa till med. En av våra fokusfrågor nu blir att göra det enklare för konsumenten att välja en hållbar leverans, säger Patrik Rees i en kommentar.

Fokus på leveransen

– Vi behöver fokusera på det som konsumenterna så starkt kopplar till e-handel idag, själva leveransen. Det är det som tydligt särskiljer e-handel mot traditionell handel, tillägger Pär Svärdson.

I senaste e-barometern var det tydligt att hållbarhet blivit allt viktigare för konsumenterna, och Trafikanalys slutrapport om e-handelns transporter, föreslår att konsumenterna ska “nudgas” och ha möjlighet att välja ett hållbart leveransalternativ.

Fokus på kunskap och verktyg

Organisationen Hållbar E-handel kommer att ge alla som säljer via e-handel ett slags medlemskap där företaget får möjlighet att certifiera personer som får kunskap om och verktyg för att arbeta med hållbarhetsfrågor inom det egna bolaget. Tanken är alltså att den certifierade personen ska hjälpa det egna e-handelsföretaget att agera mer hållbart.

– Vi har ingen illusion om att det finns e-handlare som idag är hållbara till 100 procent. Men vi har en stark tro på att 100 procent av e-handlarna vill bidra till en mer hållbar e-handel, kommenterar Sanna Thurdin, Initiativtagaren Sanna Thurdin, affärsutvecklingschef på Ehandel.