Branschinitiativet ”Hållbar e-handel” har tagit fram en guide som ska hjälpa e-handlare minska paketluften. Minskad luft ger mindre förpackningsmaterial och möjliggör högre fyllnadsgrad i bilar och färre transporter.
Våren 2020 startades branschinitiativet hållbar E-handel på initiativ av E-handel.se, med syfte att göra e-handelns klimatavtryck mätbart, utbilda medarbetare hos e-handlare om hållbarhetsarbete – personer som även certifieras. Nätverket samlar e-handlare som Pär Svärdson på Apotea, Ville Kangasmuukko Nordström på Bubbleroom och Patrik Rees, grundare och styrelseordförande på investmentbolaget E-Business Partner med flera e-handelsföretag.
Nu har initiativet skapat ett 9-punktsprogram för att minska luft i paketen – en viktig fråga eftersom mindre luft minskar fyllnadsgrad i hela last mile-kedjan, och därigenom transporter och förpackningsmaterial, samtidigt som e-handlare sparar pengar.
– Det finns många smarta sätt att utmana förpackningen på och med inspiration, samarbeten och gemensamma ansträngningar kan vi minska luften i transportsystemet och göra e-handelns sista mil mer hållbar, säger Patrik Rees. ordförande i Hållbar e-handel, i ett pressmeddelande.
Niopunktslistan är framtagen av e-handelsföretag och experter och innehåller bland annat case som visar på bra lösningar kring förpackningar och automation som bidrar till att minska luften och som fungerar för såväl stora som små företag. Listan innehåller också en rad punkter över hur e-handelsföretag kan hjälpa konsumenten att samla beställningen, kunna göra medvetna val och återvinna förpackningar, etc.
– E-handeln har en stor förbättringspotential när det gäller att minska mängden luft i paket, vilket ökar fyllnadsgraden under transport, minskar mängden emballage, spar kostnader, ger nöjdare kunder och inte minst är viktigt för att minska klimatpåverkan. Alla vinner på minskad luft i paketen! Guiden ger handfasta tips om hur e-handeln kan förbättra detta, kommenterar Erika Svensson, hållbarhets- och kvalitetschef på Apotea och medlem i arbetsgruppen hos hållbar e-handel som arbetat fram guiden.