Hamnarnas godshantering den lägsta på 20 år

Under 2023 var den hanterade godsvikten över kaj i svenska hamnar totalt 160 miljoner ton. Det är den lägsta vikten på över 20 år. Värst har det gått för hanteringen av jord, sten, grus och sand som backade med hela 61 procent. Det visar ny statistik från Trafikanalys.

– Den hanterade godsvikten i svenska hamnar minskade i alla riktningar under 2023 till den lägsta totalnivån på 20 år. Den totala godsvikten i utrikes trafik som lossades och lastades uppgick till 139 miljoner ton. Den totala godshanteringen vid inrikes trafik uppgick till 20,4 miljoner ton, kommenterar Björn Tano, statistiker på Trafikanalys.

Den lossade godsvikten i utrikes trafik minskade med 6 procent till 75,3 miljoner ton, framför allt pga att hanteringen av råolja minskade med 8 procent. Även gods från ryska hamnar har minskat kraftigt till 120 000 ton (-88 procent). Godsvikten från ryska hamnar var uppe på 12,5 miljoner ton år 2015, sedan dess har den minskat årligen.

Den lastade godsvikten i utrikes trafik minskade lite mindre, med 4 procent till 63,9 miljoner ton. Här beror minskningen främst på att gods på lastbil minskat med 9 procent till 15,7 miljoner ton. Minskningen är starkast till tyska och norska hamnar, där godsvikten minskade till 11,6 miljoner ton (-10 procent) respektive 2,9 miljoner ton (-29 procent).

Hanterad lossad och lastad godsvikt i inrikes trafik minskade med 7 procent till 20,4 miljoner ton. Varuslaget jord, sten, grus och sand bidrog mest till minskning, då den hanteringen minskade med hela 61 procent till 700 miljoner ton. Starkast var minskningen i området Norrtälje-Nynäshamn, där den lossade godsvikten i inrikes trafik minskade med 35 procent till 920 000 ton. För Umeå-Sundsvall såg man dock en ökning, den lossade godsvikten i inrikes trafik ökade med 23 procent till 840 000 ton.

Passagerartrafiken för 2023 ligger på ungefär samma nivåer som 2022, även om inrikesresandet minskade något. Det är dock fortfarande långt i från nivåerna innan pandemin.