Lyckade leveranser i plastlådor

Saint Gobain Distribution har de senaste åren byggt om sin automationslösning i danska centrallagret i Randers för att kunna byta pappkartonger mot cirkulära leveranser i plastbackar “Det är ett win win-projekt, kunderna är nöjda och vi sparar både CO2 och emballagekostnader” berättar Søren Christensen,  logistikutvecklingschef Saint Gobain.

Artikel ur Dagens Logistik nummer 2 2024

I Randers har Saint Gobain Distribution Danmark sitt danska centrallager. Foto SGDD

I Randers har Saint Gobain Distribution Danmark, SGDD sitt danska centrallager. Totalt finns här 160 000 kvm lageryta, med allt från varmlager till utomhuslagring för större produkter. Totalt hyser lagret omkring 39 000 artiklar (SKU): allt från stora avloppsrör till små elektronikprylar och skruvar. Vid ett frukostseminarium hos Knapp i Malmö i april berättade Søren Christensen, logistikutvecklingschef på SGDD, om bolagets logistikutvecklingsresa.

2011 fattade SGDD beslut om att investera i atuomation i Randers. Hjärtat i automationen är en OSR-skyttellösning från Knapp med 136 skyttlar, 86 000 lådor (totes) och fem plockstationer och 70 procent av flödet hanteras idag automatiskt. Totalt investerade bolaget 150 miljoner DKK i den nya automationslösningen, som togs i drift 2014. Men arbetet med logistikutveckling har intensifierats de senaste åren:

– Det hade varit billigare om vi tagit det här beslutet direkt, automationslösningar är dyra att bygga om. Men vi räknar med en ROI på 3 år, berättar Søren Christensen. Foto Hilda Hultén

–  Våra kunder ställer höga leveranskrav på oss, men hållbarhetsfrågan har också gått från ett “nice to have” till ett “need to have”under de senaste åren. Det innebär att vi måste göra stora förändringar i logistiken.

Snabba leveranser

Ordrar som kommer in under dagen plockas och lagras in i skytteln igen, tills det är dags för utleverans. I snitt levererar lagret 16 000 orderrader per dag, en godsvolym på totalt 25–30 fulla lastbilar. Den leveransservice som bolaget erbjuder skulle göra många logistiker svettiga: Orderstopp klockan 18.00 och mer än 80 procent av volymerna levereras till kund innan 07 nästa morgon.

– Vi har en ganska utmanande logistik, den liknar e-handeln på många sätt. Dels försörjer vi butiksnätet med butikspåfyllnad, men det utgör bara knappt 20 procent av volymen.

Kunderna är hantverkare – allt från stora byggföretag till enmansföretag – och när hantverkarna går hem för dagen beställer de vad de behöver till nästa dag.

De senaste åren har SGDD byggt om sin automationslösning för att kunna leverera varor i cirkulerande plastbackar. Foto Vertica

–  Det är en inga tiopack eller fulla kartonger, utan en artikel som plockas och levereras i taget, vilket ger oss stora utmaningar med emballeringen. Vi distribuerar nattetid och ser till att de har varorna “on site” morgonen efter. För att klara av det måste man automatisera, konstaterar han.

Från kartong till plastlådor

När bolaget köpte sin automationslösning 2011 så valde man att leverera ut allt i kartonger och påsar.

Idag levereras över 50 procent av volymerna i de blå plastbackarna. Foto SGDD

– Knapp frågade om vi ville ha ett returflöde med plastlådor även på utleveranserna, men vi valde bort det: Det kändes för komplicerat att hantera administrationen med dubbla flöden.

Den stora motivationen för våra kunder är att slippa alla kartonger, som ju bara är avfall för dem.

Det var då det, men tiderna förändras: De senaste åren har bolaget investerat ytterligare 10 miljoner DKK i att bygga om lösningen för att kunna leverera i cirkulerande plastbackar istället.

– Vi började med lådleveranser för enbart butiksflödet, och har utökat lösningen successivt med våra större kunder. Idag levereras över 50 procent av volymerna i plastbackarna, vi borde kunna nå 70 procent med nuvarande upplägg. Om vi dessutom plockar ut varorna ur backarna själva när vi levererar till mindre kunder så kan vi nå 90 procent.

Enligt Søren Christensen har projektet varit otroligt lyckat på flera plan:

– Vi sparar 500 000 kartonger om året, så det är en stor kostnad för emballage som försvinner. Det hade varit billigare om vi tagit det här beslutet direkt, automationslösningar är dyra att bygga om. Men vi räknar med en ROI på 3 år, och dessutom sparar vi CO2-utsläpp – som är den nya valutan.

Andra behållningar har varit stolta medarbetare och nöjdare kunder:

– Den stora motivationen för våra kunder är att slippa alla kartonger, som ju bara är avfall för dem. Det här hjälper ju även dem att bli lite mer gröna när de får varor från oss.

Global byggkoncern

Saint Gobain är en global byggkoncern med omkring 70 000 anställda som omsatte 48 miljarder Euro 2023. Dels tillverkar koncernen olika typer av byggmaterial som gips, betong och fönsterglas, men det finns också en stor bygg/vvs-grossistverksamhet under olika varumärken, där det operativa arbetet ofta samlas landsvis i gemensamma bolag. I Danmark är det Brødrene Dahl, Øland og Zupply som sköts av Saint Gobain Distribution Danmark, SGDD, medan den svenska motsvarigheten SGDS Gruppen omfattar Bevego, Dahl, Optimera, Kakelspecialisten och Konradssons Kakel.

– Vi är separata landsorganisationer men verksamheterna liknar varandra. Jag har nära kontakt med mina kollegor i Sverige och Norge, vi samarbetar och diskuterar kring logistikutvecklingsprojekt.

I Sverige står SGDS inför en upprampning av sitt nya jättelager i Bålsta, där SSI Schäfer levererat automationen. I Sverige har man dock planerat att leverera i kartonger.

–  Vi kom på den här idén efter att de redan beställt sin automationslösning, annars hade de säkert också valt lådleveranser, säger Søren Christensen.

Av Hilda Hultén