Hamnstrejken är en systemfråga

KRÖNIKA: Den pågående strejken i svenska hamnar väcker frågor som inte är nya, men ännu olösta: Vad händer med jobben när maskiner ersätter människor? Och vem tar ansvar för arbetsmiljön när arbetskraften är inhyrd och fackligt aktiva marginaliseras? Plans ordförande Johan Ström uppmanar till dialog kring arbetsfrågan, som annars riskerar att stanna flödena.

Jag minns åren 2016 till 2019 – konflikten i Göteborgs hamn kändes i hela logistikkedjan. Inte bara i fartyg som låg still eller gods som fastnade, utan som en tryckvåg genom hela systemet. Som någon som arbetar med logistik blev det tydligt hur sårbara vi är när arbetsmiljö och arbetsrelationer skaver på djupet.

Och nu är vi där igen. Den pågående strejken i svenska hamnar väcker frågor som inte är nya, men fortfarande olösta. Hamnarbetarförbundet går ut i konflikt trots att det finns ett kollektivavtal tecknat med ett annat fack. Sveriges Hamnar anser strejken vara olovlig. Och vi andra – som försöker planera, producera, leverera – står med en klump i magen och ett flöde som hotar att stanna.

Johan Ström. Foto Privat

Och vi andra – som försöker planera, producera, leverera – står med en klump i magen och ett flöde som hotar att stanna.

Så varför kommer man inte framåt? Ett tag handlade det om automation, och det var en verklig oro: vad händer med jobben när maskiner ersätter människor? Men i dag verkar det snarare vara osäkerheten som är det största hotet. När en stor andel av arbetskraften är inhyrd, vem tar ansvar för arbetsmiljön? Vem representerar de anställda när fackligt aktiva sägs upp eller marginaliseras?

Det här är inte bara en fråga för hamnarbetare och arbetsgivare. Det är en systemfråga. För vi kan bygga hur mycket teknik vi vill – men om vi inte har social hållbarhet i botten, så rämnar hela kedjan.

Jag har inga enkla svar. Men jag tycker det är dags att vi – som bransch, som samhälle – vågar prata om det här mer öppet. Om trygghet, representation och det långsiktiga värdet av fungerande relationer på arbetsplatser där både muskler och maskiner behövs.

Vad tänker du? Har du också känt av effekterna av hamnkonflikterna i ditt arbete?

Johan Ström

Styrelseordförande för Logistikföreningen Plan och senior applikationskonsult på IMI.