Hårdare tag för att stävja hamnträngsel på USAs västkust

Rekordmånga containers hanterades i Los Angeles hamnar i september, och trots det råder fortfarande trängsel med en mängd fartyg som väntar utanför hamnen för att lossas. Men nu kommer nya åtgärder som att lossa fartygen dygnet runt, samt bötfälla företag som inte hämtar sina containers.

Den 13 oktober gav sig USAs president Joe Biden in i containerfrågan och presenterade tillsammans med representanter från hamnmyndigheten i LA en plan för att hålla amerikanska hamnar öppna 24 h om dagen, sju dagar i veckan.

Den rådande fraktkrisen och containerträngseln i det amerikanska logistiksystemet har nått butikshyllorna i USA, och nu försöker man rädda julhandeln genom ett “90-dagars sprintlopp” – och lösa upp knutarna i systemet, enligt Washington Post.

3 500 containrar mer i veckan ska hanteras i Los Angeles hamnar, enligt Biden-administrationen, tack vare löften från sex företag: Walmart, FedEx, UPS, Target, Home Depot and Samsung, rapporterar Washington Post.

De fackliga representanter som tidningen citerar är dock skeptiska till om löftena kommer ha någon effekt – bland annat eftersom det kräver att tågen tåg och lastbilar avgår, lagren har öppet och det finns någonstans att lämna containrarna – enligt Washington Post.

I måndags tog hamnarna i Los Angeles och Long Beach ytterligare ett steg i kampen med att lösa upp containersituationen – nu ska containrar som ska hämtas med lastbil bara tillåtas stå nio dagar i hamnen – annars blir det böter. För tåg är gränsen tre dagar. Reglerna börjar gälla den första november, det rapporterar AP.

Ungefär 40 procent av USAs importerade containrar går genom de två hamnarna.

Av Klara Eriksson