Hedin Parts inviger Autostore i Nyköping: “Nästa stora kliv”

På måndagen invigde Hedin Parts, f d Orio, sin nya automationsanläggning i Nyköping – en Autostore med 40 000 backar. “Nu tar vi nästa stora kliv i vår historia” sa Hedin Parts vd Nicholas Tengelin på invigningen. Automationen är en del av moderniseringen av den reservdelsdistribution som en gång i tiden var en del av Saab.

Hedin Mobility Group växer, bl a genom förvärv, och Hedin Parts – bilåterförsäljarens reservdelsbolag, med den. 2022 gick hela koncernen från en omsättning på 28 miljarder SEK 2021 till en omsättning på hela 55 miljarder SEK. Samma år förvärvades Orio AB, som några månader senare blev Hedin Parts and Logistics.

– Den resan som vi är på nu är en fortsättning på ett stycke svensk industrihistoria, där vi bygger vidare på de kompetenser och erfarenheter som funnits här i decennier, för att ta oss framåt mot en ny modern reservdelsdistribution som ska täcka alla Hedin Mobility groups 44 varumärken runtikring Europa och bortom det, sa Nicholas Tengelin, vd för Hedin Parts på invigningen av bolagets nya Autostore, på centrallagret i Arnö industriområde.

Orio AB var Saabs reservdelsbolag som efter Saabs konkurs 2011 hamnade i statlig ägo, bytte namn och senare även inledde en satsning på tredjepartslogistik. Liksom tidigare huserar reservdelsbolaget i Arnö industriområde öster om Nyköping i en rymlig men omodern fastighet, som 2023 i sin tur förvärvades av SLP.

Upprustning i snabb takt

Sedan Orio fick Hedin-gruppen som ägare har mycket skett på Arnö: fastigheten har fått ny fasad, ett nytt kontor har byggts och, vilket är det senaste – den har även automatiserats med en Autostore, som invigdes med pompa och ståt på måndagen.

Invigning av Autostore hos Hedin Parts i Nyköping. Foto Hedin Parts.
Nicholas Tengelin. Foto Klara Eriksson.

Automationsanläggningen, som levererats av Element Logic, kommer att på sikt ersätta Hedin Parts befintliga automationslösning av smågodset: en Miniload som nu börjar se sina sista dagar.

Den nya Autostore-lösningen med 27 robotar och 40 000 backar är placerad på ett sådant sätt att en utbyggnad på sikt kan ersätta miniloaden som den är placerad bredvid – samtidigt som man håller produktionen igång. För Hedin Parts möjliggör detta en kapacitet på 950 orderrader per timme, som i sin tur möjliggör mer effektiva leveranser till kunder över hela Europa

– Den gamla lösningen fungerar ganska bra men har några år på nacken och är inte supporterad längre. Vi bygger nytt bland annat för att öka redundansen, förklarar Hedin Parts COO Carl-Johan Krook.

Han har en bakgrund hos bl a Volvo Cars, och kom till Hedin Parts för ett år sedan. Här har han fokuserat på ökad operationell effektivitet genom att bl a styra om flödena i fastigheten så att in- och utlastning inte sker på samma sida. Strävan är att fortsätta effektivisera hanteringen av reserv- och bildelar.

Carl-Johan Krook. Foto Klara Eriksson.

– Sedan Orio-tiden har vi ökat produktionsvolymen i det här huset med 50 procent. På sikt kommer vi även investera i annan automation för det större godset, berättar Carl-Johan Krook.

Drygt 600 000 Saab-bilar rullar fortfarande, och de servas med reservdelar härifrån. Men antalet minskar med drygt 15 procent varje år. Men sedan Hedin-gruppen tog över har verksamheten växt: Flera nya kinesiska elbilsmärken finns bland de varumärken som Hedin Parts servar, som BYD och Hongqi – totalt finns idag ett tiotal nya, mindre varumärken jämte Saab. Inte bara volymerna utan även antalet anställda på Arnö ökar: bara under 2023 från 136 till 168 fast anställda.

– Nyköping är relativt väl positionerat för oss, Arnö ligger bra till sett till vårt “center of gravity”, nära kunderna i Stockholm och nära E4an vilket gör det lätt att ta sig söderöver, säger Carl-Johan Krook.

Numera riktad TPL

Under Orio-tiden skedde även en satsning på TPL, med allt från pepparkakor till tvål i huset, men det är en satsning som nu smalnats av .

– Vi erbjuder absolut fortfarande tredjepartslogistiktjänster, men bara till kunder där vi ser att det skalar med vår egen affär, t ex har vi Scania som en kund där vi hanterar motordelar, berättar Nicholas Tengelin.

Flera representanter från Element Logic fanns på plats på invigningen och smakade av tårtan som levererades snabbt och elegant genom en av Autostorens portar.

– Hedin Parts genomgår en imponerande tillväxtresa och satsar nu på ett ambitiöst logistikprojekt där vi på Element Logic bistår med en spjutspetslösning. Jag ser fram emot att följa deras automationsresa med fokus på ökad effektivitet och kundnöjdhet, säger Benny Thögersen, Managing Director på Element Logic Sverige.

Av Klara Eriksson

Autostore hos Hedin Parts:

  • Storlek: 56m x 28m x 6m
  • Yta: cirka 1600 kvm
  • 27 robotar – hastighet 3,1 m/s
  • 12 arbetsportar för plock, pack och inlagring
  • 40 000 backar
  • 950 orderrader per timma